Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DKarlsson
Som topic lyder.
Ska jag lossa klämman brevid inre drivknuten och dra ur den långa delen ur växellådan? eller gör man på nått annat sätt för att ta bort drivaxeln?
Behöver jag lossa på nått borta vid lådan?

/Daniel
Användarvisningsbild
av #27
Ja de är bara att ta bort klämman runt drivaxeln och dra rakt ut, men de kan komma lite olja från växellådan så ha en liten back redo...
av DKarlsson
Så nu är det bytt och på plats, och allt verkar funka.
Tack så hemskt mycket för alla hjälp /Daniel
av Dickan
Tjena. Ja skulle byta damask idag högerfram tänkte det är väl inte så jobbigt. eftersom ja kom på att muttern i skivan om man säger så med skulle av så prova ja dra av dem efter ja demonterat det mesta redan länkarm osv. med följdatt den inre "knuten" ploppa av och damasken där med gick sönder! lagom glad så står ja utan bil. vet nån hur man får ut den sista stumpen ur lådan? och går det att sätta ihop knuten igen? det va ju 3 lösa lager i den. och va hittar man inre damask?`

Hoppas på snabbt svar.

MVh
Användarvisningsbild
av Nexus
normalt så bryter man ut hela drivaxeln från lådan med tex ett brytjärn så slipper man merjobb
av Dekagon
Ser man bara till att drivaxeln är rak när man drar till i den så håller knuten ihop. Drar man isär knuten får man verkligen merjobb...
Användarvisningsbild
av goransson89
Kofot, hammare och mejsel... Alla sätt är bra att få loss inre knuten från lådan.

Drivaxeldammask finns på Volvo, kanske Skruvat? Biltema? Mekonomen?
Det går att sätta ihop igen. Kladdigt, bökigt och viktigt med renlighet!

Mycket tålamod och inge stress :)

Annars finns alltid Bildelsbasen. Mycket lättare ;)
av Dickan
Jo tanken va inte det skulle gå sönder;) ja lika bra att vålda bort det som sitter kvar ock fixa komplett axel med hela damasker. Jäkla bullt att sitta den som håller axeln. Den är inte låst på något vis? Jag har försökt med hylsa och en meter rör med min vikt på 100kg+ och det ända ja gjorde va ju att dra sönder inre knut ;(
Användarvisningsbild
av Nexus
bult? har du bult sitter den inte hårt alls men har du mutter så kan den sitta. Bäst brukar vara försöka lossa medans hjulet sitter kvar på bilen och någon bromsar.
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har fyllt på kylvätskan två g[…]

EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]

14 - 14,3 är bra. Min P80 laddar med 13.[…]