DrY skrev:Gourmand skrev:Etanollobbyn fortsätter att klamra sig fast vid ett bränsle som resten av världen (Sverige)redan insett som stendött. Om ett antal år kommer sannolikt pumparna börja försvinna från tankställena, då står ni där med era "miljövänliga" brännvinsbilar. Har ni ännu inte förstått att ett bränsles påverkan på miljön näppeligen kan mätas vid bilens avgasutblås mer än högst marginellt ?
Det finns inget europeiskt land som minskat sina utsläpp av den klimatfarliga koldioxiden som Sverige och detta tack vare de nya snåldieslarna. Brännvinsbilarna med sin majsetanol var en återvändsgränd. Var det någon som trodde något annat ?
Nu är du helt ute och cyklar
1.Större delen av världen satsar på etanol - det gäller USA, större delen av Sydamerika, stora delar av Afrika och Asien. Endast Europa klamrar sig fast vid dieseln, men kommer att behöva ge upp denna för personbilar när den blir allt dyrare.
2. Senaste statistiken (SCB) visar 87 136 snåldieslar i landet. Snittbilen släppte 2008 ut 174 g/km. Dieselbilarna minskar alltså CO2-utsläppen med (174-119) g x 12 910 km (snittkörsträckan)= 61 870 ton. Etanolbilarna är enligt samma statistik 199 252 st. De har i snitt minskat utsläppen med 36,25 % (Bilindex). Alltså minskar de CO2-utsläppen med (174 x 0,3625) g x 12 910 km = 162 250 ton - 2,6 gånger så mycket.
3. Sverige kör på veteetanol och sockerrörsetanol
Både du och SCB vrider statistik, så kan jag med.
Ska vi jämföra som du gör får vi jämna ut antalet snittbilar för att vara jämförbart.
199252/87136 = 2,2866 (avrundat till 4 decimaler) * 61870 = 141476 ton. (avrundat till närmaste lägre heltal.)
Etanolen 162250 - 141476 = 20774 ton.
Alltså bara 1/8 renare än en diesel med din statistik vid jämförbart antal snittbilar.
Tittar vi på en specifik bilmodell faller dock siffrona i SCB snittbils jämförelse platt.
Volvo v70 T4F MY12.
Följande siffror gäller etanol. (kör man på bensin blir det värre)
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 169,0 G/KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 134,0 G/KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 230,0 G/KM
Volvo v70 D3 My12.
Gäller naturligtvis enbart diesel.
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 137,0 g/km.
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 119,0 g/km.
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 169,0 g/km.
Då detta inte verkar stämma med varesig SCB eller etanolförespråkarnas siffror undrar jag, hur får ni det till att etanolen är renare? enbart för att det är vad som kallas förnybart? vad spelar det för roll, den är skitigare per km ändå jämfört diesel, endast besindrivna fordon är värre.