Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Thella skrev:Ny observation: Min "pirrning" handlar nog om att dieselputtret, dvs motorljudet, fortplantar sig till pedalen. När man kopplar på låga varv känns det inte lika mkt. Kan det vara förklaringen?
Låt någon som har erfarenhet av din biltyp provköra.

Fråga först när och om dem har tid.

Men säg inte vad du har för problem.

Förklara först efter provkörning hur du upplever det.

Lycka till!
Omek skrev:
Thella skrev:Ny observation: Min "pirrning" handlar nog om att dieselputtret, dvs motorljudet, fortplantar sig till pedalen. När man kopplar på låga varv känns det inte lika mkt. Kan det vara förklaringen?

Lycka till!
Ja så kan man göra. Eller orkar man åka in och provköra en annan bil och kolla om det är lika på den tro. Testade att trycka ner kopplingen när man står still och då är det ingen pirrning. Det är alltså motorns puttrande som gör att det känns i kopplingen. Ska det vara så? Det här är alltså när man känner efter väldigt mkt, min sambo och far som också kört bilen har inte sagt ngt tex.
Jag kör en hel massa olika Volvoer, båda flång nya och begagnade, och det finns som tidigare sagt inte två bilar som känns helt lika ut. Körde två identiska V60 DrivE rett efter hverandra, totalt olika känsla i clutchpedalen. Och på diesel känner man "alltid" mycket mer vibrationer i pedalen än på en bensinare.
Thella skrev:
Omek skrev:

Lycka till!
Ja så kan man göra. Eller orkar man åka in och provköra en annan bil och kolla om det är lika på den tro. Testade att trycka ner kopplingen när man står still och då är det ingen pirrning. Det är alltså motorns puttrande som gör att det känns i kopplingen. Ska det vara så? Det här är alltså när man känner efter väldigt mkt, min sambo och far som också kört bilen har inte sagt ngt tex.
Tja, vad tror du?
P1800 skrev:2,4d 2010, pirrar inte ett dugg, löper mycket mjukt och fint så länge som det är varmt. Vid minus 20 segar sig pedalen kvar och kryper upp långsamt. Normalt tyckte Bilia, jag håller inte med. Ingen bil jag haft tidigare har visat detta beteende. Orkade inte tjafsa om allt och nu är garanti tiden slut. En egenskap kallas det. Ett konstruktionsfel vore mera korrekt benämning, Ja, jag är bitter...
Inget att vara bitter över. Var glad och nöjd istället, skulle jag vilja säga.

2,4d / D3 / D5 delar samma koppling. Det är Volvos starkaste (högst klämkraft). För att det inte ska vara för tungt i nedtrampat läge har man ingen s.k. kompensationsfjäder (några blad som du böjer med urtrampningslagret och som du skulle haft nytta av vid -20C, men inte vid normala temperaturer). En bil med kompensationsfjäder (t.ex. äldre S40/V50 2,0D) kan vara tunga att hålla längre tid i nedtrampat läge. Om en start av 10.000 innebär att kopplingspedalen fjädrar tillbaks långsamt, och den är angenäm att använda i övrigt, är det inte så du vill ha det?

Volvo är föredömliga på detta område. Flera tyska bilar (för att relatera) är sämre. Säkert finns det andra som är lika bra, eller till och med bättre. Pedalkaraktären i min bil (har denna koppling) är föredömlig.
Jag känner också vibrationer när jag trampar ner kopplingspedalen. Min bil är en S60 2.5T-06. Det är inte konstant utan ändrar sig under resans gång. Vid kallstart känns det mest. Min koppling känns i övrigt helt ok och det har varit likadant i 3000 mil. Har kännt samma sorts vibrationer i en ny Passat TDI140-11. Jag tror(ja vet, det gör man i kyrkan..) att det beror på att momenstarka bilar har så kallad SAC koppling och att denna kan komma i olika lägen beroende på motortemperatur mm. Grova kängor tar bort detta "fel" :)) /Hasse
@P1800 Jag upplevde exakt samma sak som du, att kopplingen var seg på när den var på väg upp. Tempen var då -35, först blev jag orolig att kopplingen var på väg att säga upp sig, men när jag hade kört ett tag ~45 min i stadstrafik så var den som vanligt igen. Jag bedömer det som temperaturrelaterat. Extrem kyla kan som bekant ställa till med en massa konstigheter.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]