Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dicer
Hur funkar det, kommer en servicelampa tändas när mätaren når 12000mil, eller har jag fattat fel?
Om man vill göra servicen redan vid 11500 då, får man åka och släcka lampan i efterhand då, eller var det det man kunde göra själv genom att slå av och på tändningen i en viss ordning?
Användarvisningsbild
av Loner
Du kan själv släcka lampan om/när den börjar lysa. Och den tänds efter 2000 mil, 750 motortimmar eller 365 dagar. Det som inträffar först. Sen är det inte bara att slå av på tändningen du skall involvera tripmätaren, men det är en baggis.

/L
Användarvisningsbild
av eccy243
Om man servar innan lampan har tänts så nollas ändå infon för servicelampan. Om man servar på verkstad vill säga...

Vad jag försoker säga är att det går jättebra att nollställa servicelampan, även fast den inte har tänts.
Användarvisningsbild
av G-kraft
tycker inte att du ska gå loss på service innan indikationen har tänts..men är det nåt som du känner till som bör bytas,,så rådgör med volvo....eller du tänker endast på 12.000mil servicen !?
av Dicer
Jag fick nån idé att det kunde vara bra att få olja etc. bytt eftersom jag inte är säker på hur fräscht det är. Visst servicebok finns ju, men jag blir paranoid ändå :)

G-kraft skrev:tycker inte att du ska gå loss på service innan indikationen har tänts..men är det nåt som du känner till som bör bytas,,så rådgör med volvo....eller du tänker endast på 12.000mil servicen !?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Låt bilen stå över en natt och på morgonen innan du startar bilen, så kolla olje stickan, är oljan väldigt mörk så byt, är den lite ljusbrun så är den fräsch...samt du kan torka av stickan med en ren vitt duk som du inte behöver , kanske lättast och se då....

mvh
av Dicer
Ja det är ju ett rätt snabbt sätt att se skicket på, har ju bara kollat den när den är varmkörd och då är den ljusbrun. Ska kika imorrn
Användarvisningsbild
av CarMan
G-kraft skrev:Låt bilen stå över en natt och på morgonen innan du startar bilen, så kolla olje stickan, är oljan väldigt mörk så byt, är den lite ljusbrun så är den fräsch...samt du kan torka av stickan med en ren vitt duk som du inte behöver , kanske lättast och se då....

mvh
olja som förbrukat sina tilsatser på ett eller annatvis kan vara ljus = du kan inte gå på färgen!!!
Användarvisningsbild
av Brainy
Men olja kan du ju byta själv och sen lämna in på service först när det är dags....

/Anders
av Dicer
Säg att jag byter olja/filter själv nu, sen ska den servas för 12000mil om 500 mil. Skulle ni låta verkstan byta det igen då?
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]