Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pricken
Har en V70 my12 D3 aut med start/stopp. Nån som vet om det finns nåt sätt att hantera körstil, dvs hur man bromsar etc för att undvika alla dessa stopp? Visst, det finns en knapp men den är alltid på per default så det blir ett evigt knappande för att slippa funktionen. Återförsäljaren påstår att det ska gå att undvika motorstopp beroende på hur man hanterar bromspedalen men min bil stänger av motorn hur jag än gör. Otroligt frustrerande.
Användarvisningsbild
av crumpets
Gode gud människa, du kan inte motarbeta utvecklingen. DEAL WITH IT. Startstopp är bara behagligt när man vant sig vid det.
av perhall
Det är nog mest ovant, om 10 år kommer de flesta bilar att ha motorn avstängd vid rödljus och andra stopp... och det gamla argumentet "en start motsvarar 2 minuters tomgångskörning" kommer inte att vara relevant längre (eftersom det går åt mindre o mindre bränsle för att starta om en varm motor/PH
av Pricken
crumpets skrev:Gode gud människa, du kan inte motarbeta utvecklingen. DEAL WITH IT. Startstopp är bara behagligt när man vant sig vid det.
Jovisst, inga problem med utvecklingen som sådan, frågan är väl mer om Volvo lyckats med funktionen? Jag har 12 rondeller att passera enkel väg till arbetet, 24 st t.o.r. varje dag. Motorn stänger av sig när jag lämnar företräde på väg in i rondellen i snitt 12-15 per dag (Gbg i rusningstrafik) vilket fördröjer mitt inträde i rondellen och kanske t.o.m. skapar stress hos medtrafikanter.

Kanske kör du inte D3 automat med s/s själv? I så fall förstår jag ditt svar men ställer mig frågande till varför du svarar överhuvudtaget?
av perhall
Håller absolut med om att funktionen kan förbättras. Den tyska ams som har testat många s/s ger tydliga utlåtanden i stil med "s/s funkar perfekt" eller "s/s fungerar mkt dåligt". Dessutom kan man fundera på om det inte går att hitta sätt att förutsäga hur långa stoppen blir för det är ju inte meningsfullt att stänga av in i en rondell...
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag vet att man på Scania laborerar med robotiserade växellådor, som försöker förutsäga vilken växel man ska välja beroende inte bara på belastning, fordonets vikt och sådana saker, utan även på vilken väg man kör på. Bilen skulle då utnyttja navigationssystemet, där kartorna kompletterats med uppgifter om vägens lutning och ev. annat som kunde vara relevant. Denna information skulle då utnyttjas så att bilen exempelvis inte växlar upp ett eller två steg precis innan den går in i en uppförsbacke, något som annars bara leder till tapp i fart och mer förbrukning när lådan sedan kanske måste växla ner ytterligare något steg i backen än vad den hade gjort om den fått "hålla emot" på en lite lägre växel redan i ingången i backen.

Motsvarande teknik skulle kunna användas för att kunna skilja på korsningar med trafikljus och cirkulationsplatser, förstås.
av Linqid
Nu är dom säkert inte ensamma om det, men jag vet att jag läst att även Audi forskar inom samma område. Audi erbjuder ju navigation kombinerat med Google Earth och om jag inte minns fel skulle det samarbetat spånas vidare på och leda till något liknande det du beskriver apersson850.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]