Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Nu i veckan gav jag upp vintern o la på sommarhjulen. Lat som jag är så lät jag en firma göra det.
Fälgarna är Volvos orginal R-fälg o har hängt med bilen sedan 01. Killen som monterade hade problem med bultarna o hans chef kollade med.
Enl honom så låg hålen fel o han visade mig. Jodå, hålen var inte rakt.
När jag åkte sedan så var bilen mkt otrevlig o vid 90 rent av otäck. Så var den inte i höstas så jag åkte till OK dagen efter får att se om någon vikt hade trillat av. Det hade det inte. Men när jag var klar så gick den mkt snällare. Måste däremot balansera om för obalans finns.
När jag lös i hålen denna gång så var det även nu förskutet. Men bulten gick lätt i. Förskutningen var enl min teori att navet o bromsskivan inte låg rak till varandra så förskutningen var en synvilla o däckfirman var amatörer.
Men fortfarande gnager orden, Fel bultmönster o att mina fälgar är till en S60R. Sportfälgar sa han med.
Så alla Volvoproffessorer. Skiljer verkligen bultmönstret mellan en vanlig T5 o en R?
av llesrof
Volvo har väl haft samma bultcirkel sedan Hedenhös tid om jag inte minns fel. Om det är en S60R originalfälg kan den inte hängt med sedan 2001 eftersom R-modellen av P2-bilarna började säljas först tre år senare. De började nämligen säljas som årsmodell 2004. I så fall är fälgen från en äldre R-modell, men de har samma bultcirkel men annan offset och det är inget problem i dent här fallet eftersom vissa fälgsr till P2-modellerna har samma offset.
av Provocative
llesrof skrev:Volvo har väl haft samma bultcirkel sedan Hedenhös tid om jag inte minns fel. Om det är en S60R originalfälg kan den inte hängt med sedan 2001 eftersom R-modellen av P2-bilarna började säljas först tre år senare. De började nämligen säljas som årsmodell 2004. I så fall är fälgen från en äldre R-modell, men de har samma bultcirkel men annan offset och det är inget problem i dent här fallet eftersom vissa fälgsr till P2-modellerna har samma offset.
Men min bil är ingen R utan T5 med R-fälgar. Så fälgarna är något bilen inte är=)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Är det inte lag på att ha vinterdäck till sista mars?

Aja oavsett, åk och dumförklara verkstaden och kräv tillbaka pengarna och/ eller att de ska ordna problemet
av llesrof
Provocative skrev:
llesrof skrev:Volvo har väl haft samma bultcirkel sedan Hedenhös tid om jag inte minns fel. Om det är en S60R originalfälg kan den inte hängt med sedan 2001 eftersom R-modellen av P2-bilarna började säljas först tre år senare. De började nämligen säljas som årsmodell 2004. I så fall är fälgen från en äldre R-modell, men de har samma bultcirkel men annan offset och det är inget problem i dent här fallet eftersom vissa fälgsr till P2-modellerna har samma offset.
Men min bil är ingen R utan T5 med R-fälgar. Så fälgarna är något bilen inte är=)
Jo men du skrev att det var R-fälgar som hängt med sedan 2001 vilket utesluter att R-fälgen "Pegasus" som satt på S60R och V70R av P2-modellerna. Alltså måste R-fälgen komma från en tidigare generation R-bilar. Finns det ingen besserwisser-smiley jag kan sätta in här? :mrgreen:
av llesrof
bensinskalle skrev:Är det inte lag på att ha vinterdäck till sista mars?
Jo, vid vinterväglag. Och det är upp till polisen att avgöra det. Det är ju fortfarande kallt och redan vid några plusgrader är sommardäck klart sämre än vinterdäck.
av Provocative
llesrof skrev:
bensinskalle skrev:Är det inte lag på att ha vinterdäck till sista mars?
Jo, vid vinterväglag. Och det är upp till polisen att avgöra det. Det är ju fortfarande kallt och redan vid några plusgrader är sommardäck klart sämre än vinterdäck.
Stämmer o här är det barmark o knappt minus på natten. Har en Fikus att ta till om det kniper.
Hellre nöta på sommardäck på barmark än dubbdäck för tio papp.

Vad gäller o klaga så fick jag vad jag betalade för. Dvs. halva arbetet. Prutade ner priset till hälften o deras kundkrets är numer decimerad :D

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]