Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
En fundering på detta när nivå prylen till lyset pajar så ställer den sig i ett läge för att inte blända.
Men kan det ändå gå igenom besiktnigen?
Detta något dom kollar på service? (Typ 16000mil service)

Tycker mitt halv ljus är grymt dålig.
Så testa byte lampa men kan inte påstå att det vart bättre.
Lyser inte alls långt framför bilen.

Ser att man kan skruva på en vit plast plugg. Men är det inte stor risk att det ställer sig fel iställe då jag inte har något att kolla så det blir bra.

Har xenon.
av Omek
wohlfie skrev:En fundering på detta när nivå prylen till lyset pajar så ställer den sig i ett läge för att inte blända.

Ser att man kan skruva på en vit plast plugg. Men är det inte stor risk att det ställer sig fel iställe då jag inte har något att kolla så det blir bra.

Har xenon.
Man kontrollerar ljusbilden vid service.

Är det fel och lyser 2 m framför bilen så ska det inte gå igenom en kontrollbesiktning.
av oldtimersmc
wohlfie skrev:En fundering på detta när nivå prylen till lyset pajar så ställer den sig i ett läge för att inte blända.

Har xenon.

Att mäta är att veta
av wohlfie
Bilen har vart på service. Samt gått igenom besiktnigen.
Och både jag och sambo har tyckt det är dåligt ljusbild ända sen vi köpte bilen.

Men den vita plast pluggen verkar gå skruva på med vanlig hyllsa på.
Den man höjer och sänker?

Var i garaget o lyste mot en väg.
vet ju inte helt om jag gjorde rätt nu men från lyset till vägggen ca 1meter.
Då får jag mått 28cm
då är lyset ca 4-5meter framåt.
ska prova höja till 30cm men var osäker på vilket skruv man ska skruva på.
ser 2 svarta plats pluppar och 1 vit som sitter på en liten dosa.
av S80D5-02
Ovansidan lykthusen, den på respektive sida som sitter närmast kylaren/bilens "mittlinjen". Med genomgående hål ovanifrån i frontplåten. Stå med lyset på mot vägg när du skruvar, medurs är uppåt, testa ett kvartsvarv och se om/att det verkligen rör sig uppåt på väggen. Om du behöver justera mycket, typ flera varv, är det antagligen något annat problem egentligen. Se till att ljusbilden faller med minst 1 cm per meter.
av wohlfie
Ska testa.

Dock så kommer jag från en verkstad nyligen och dom har kolla ljuset.
Dom kan inte se något fel.

Men jag sa mitt problem att det lyser max 4-5meter framför bilen.. sen är det svart.
Svaret jag fick är att detta är normal på dessa bilar.
(Stog där o funderar o köpte det inte helt. Lite som och säga bilen är inte byggd för o köra i mörker)

Hellljuset dock är kanon.
Men halvljuset är dåligt.
Min mag light är bättre:P

Ska testa detta med skruva själv. Och sen åka in till verkstad igen och kolla lyset så inte bilden är fel så den bländar.
Dock så visa den bra ljus bild på deras pryl de rullar framför. så om jag då skruvar så kommer ju det bli fel.
av S80D5-02
Jag var på volvoverkstad och bad dem kontrollera och justera mitt lågt inställda halvljus. De kollade och sa att det var som det skulle, och ville inte justera upp. Åkte hem och skruvade upp ett halvt varv. Några dagar senare besiktigade jag utan anmärkning på ljusinställningen.
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]