Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
llesrof skrev: Påfallande ofta kör kvinnan den nyare bilen och mannen kör en gammal skitbil. Om mannen skadas eller dör så är det en precis lika stor tragedi för de överlevande som om kvinnan hade råkat ut för det, men mannen vill gärna vara lite chevaleresk och slå sig för bröstet och visa hur han utsätter sig för fara för att skydda sin familj. Det är ett typiskt manligt risktagande. Så tänker nog de flesta.
Jag tycker nog det är precis tvärt om? Mannen kör själv den stora fina V70'n medans frun i huset packar bilen full med ungar och kör Kia Ceeden till dagis. Själv är jag dock inne på ditt spår, frugan kör oftast XC'n och jag tar S40'n. Jag inbillar mig att jag har större erfarenhet och kan hantera bilen bättre, alltså bör hon ha den säkrare. I mitt fall handlar det inte om att jag skall slå mig för bröstet utan att jag vill minimera den sammanlagda risken för min familj.

/Martin
Det beror på vem man frågar. Många hittar exempel på hur mannenn tar den nya fina bilen och kvinnan tar den mindre och osäkrara bilen men när man läser här på forumet är det nästan alltid tvärt om. Har man två hyfsat säkra bilar är det ju bra och i realitetennkan det ju vara svårt att alltid uppnå maximal säkerhet till varje pris. Kia Ceed är för övrigt en hyfsat säker bil om man skall tro Euro NCAP. Smäller nog hellre i en sådan än en sliten V70 -97.
EN liten parantes i sammanhanget. Jag köpte en gång en 850 -93 på Volvo (köpte den begagnad för 5 år sedan), då lyste SRS lampan. Sa till dom att det där får dom fixa, så jag fick en tid då jag skulle komma dit med bilen så dom skulle fixa det. For dit, väntade en timme och fick tillbaka bilen, lampan var släckt, men den lyste ju inte ens med tändning på. Jaja, for hem och tänkte jag skulle kolla mer noggrant.
Jajjamen, det saknades en skruv på sidan för att skruva loss överdelen på instrumentbrädan = något hade dom ju gjort. Tog loss och kollade lampan, hmm, ska det inte sitta en lampa där? Volvos lösning var alltså att ta bort glödlampan. Vääldigt seriöst!

Blev dyrt för dom, för dom fick ju såklart fixa det, minns inte vad det var exakt, men kostnaden var då närmare 7000kr (och då had jag betalat 12500kr för bilen).
Betalade fem-sextusen tror jag det var för ny sidokrockskudde i min tio år gamla bil, dock till saken hör att om en kudde är felaktig så funkar inga andra kuddar heller sas det, känsligt avvägt system, såna lagningar kommer man nog inte gör för ofta då blir det snart skroten istället. Så bilar med massa krockgardiner och etc lär väl inte bli så långlivade såvida inte kvalitén på grejerna kan höjas. Men det känns ju som såna grejer inte håller i evighet utan har ett sista-bästa-datum men jag kan ha fel.
av *pettson*
Nej dom får inte säljas. Dom ska destrueras.
Detta är ett krav försäkringsbolagen har på skrotarna.
Men låt mej säga såhär: OFTA är det inga problem att få tag i det ändå via skrotar, speciellt om man har företag som ligger nära skroten..
Officiellt smälls precis allt. Trots detta vet jag flera skrotar som inte skjutit en enda airbag någonsin och ändå inga har i lager.
Samma skrotar har till exempel aldrig några katalysatorer till salu heller.

Inofficiellt slängs katalysatorer som *skrot* i en container som sen skeppas till den som har högstbjudande för platinan istället.
Brukar skeppas till England bland annat. Brukar bli rejält med cash för en sån container.
Officiellt får man aldrig in några bra för dom saknas alltid. Eller så är bilarna äldre än 88års modell ständigt. Trots att gården är full med nyare bilar, inte äldre.
Större delen av airbags har jag en mycket stor känsla av att dom grävs inte ned. Utan förser en helt annan marknad i ett annat land med delar.
av *pettson*
Visst är den officiella ståndpunkten sådan.
Visst är det märkligt att det aldrig knallar uppe på en skrot? Aldrig en endaste smäll utom kraschen från ett vrak som går i backen då och då?
Att inte några tillstånd för att få föra oljud har utfärdats (för vi pratar om samma decibelkravsättning som en skyttebana har). De är inte bara att börja skjuta av inte. En airbag låter ungefär som när man skjuter med en vanlig älgstudsare, nåt mer till och med. Det brukar inte vara omärkligt. En sidobag låter ungefär lika mycket. En gardin låter också den ungefär lika mycket.
Att inte några tillstånd för destruering då det kräver utbildning av bland annat räddningsverket, utfärdas i stort sett. Även kontroller på luften ska tas med jämna mellanrum då dom äldre bagarna är förpackade med natriumlut som en slags förseglare. Nåt som inte är snällt mot ögon eller luftvägar. Nåt man ska veta om man ska pyssla med att skjuta av dom.
Att inte några säkerhetsskåp med sprängklassning knappt omsätts på marknaden då det är ett krav för att få förvara bälten, kuddar osv tills dom destrueras.

Jag har själv stått och utfört destruktion på en märkesverkstad och vet precis vilka pappersexerciser och kontroller som utförs från diverse myndigheter det var då och det har inte blivit mindre av det nu. Jag vet också hur strängt det var med nyckelexercisen, ansvariga på papper, miljökontrollen, ja listan var lång.

Och konstigt nog så återfinns i stort sett inte ett smack hos skrotarna och ändå undrar ingen vart sakerna tar vägen.

Katalysatorerna brukar i normalfallet säljas till kund, men många gör inte det som sagt.
På pappret råkar dom bli pressade mestadels ihop med resten av metallen. Dom var ändå rensade och dåliga officiellt.
Man slänger dom i en container som står lite vid sidan av och säljer till högsta dagspris, ofta har containern med *skrotet* en privat ägare vid försäljningen.
När man läser vissa inlägg här så blir jag mörk rädd. Är vanliga svensson så himla indoktrinerade att dom inte längre kan tänka själva och måste ha riktlinjer,lagar och förordningar för allt numera?

Det ska väl vara upp till var och en person att avgöra sitt eget liv och få fatta sina egna val i livet om dessa ej skadar andra eller påverkar dom på något negativt vis.

Jag vill inte ha ett kontroll samhälle där människa inte får fatta sina egna beslut och staten ska vara med och styra och kontrollera in i minsta detalj vad som är ok.

Utvecklingen i samhället dom senaste 10-15 åren har varit skrämmande och jag längtar till den dag jag samlat ihop nog med kapital för att kunna fly till varmare breddgrader och ett samhälle som passar det liv jag vill leva.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

Om dy har felkodsutläsare så borde du k[…]

S40 1.8f ac problem