Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av swespy
Har bytt låda på en 945 -93 till en låda som kommer från en -95 och jag får inte överväxeln och fungera längre..

Det som jag märkte va skillnad mellan lådorna va att från -93:a lådan så va det en kabel som gick in i bilen och på -95:an
så är det 2 kablar så går in i bilen..
Kollade i det kontaktstycke som den kabeln kommer upp från lådan och i bilens elsystem där kontakten ska klickas i så va det 2 kablar i bilen..

Men jag får inte bilen och växla efter 60 m/h..

Och trycker ja på överväxelknappen så tänds inte pilsymbolen i instrumentet över huvudtaget oavsett vilken växel jag kör på men drar ja ur säkring nr 12 som enligt askkoppen är till overdriven så tänds pilen i instrumentet och lyser hela tiden när bilen är igång...

Nån som vet vad som skiljer lådorna emellan och kan komma med tips på vad det kan va för fel?

Mvh M
Vad är det för lådor det handlar om? Eftersom du bytt låda måste du väl veta vad du hade och vad du stoppat dit? Denna information skulle hjälpa oss betydligt på forumet.

En sak jag kommer på direkt när du skriver att den inte växlar, är om kickdown wiren är rätt justerad?? Och rätt mängd olja är i lådan?
av swespy
breakdown89 skrev:Vad är det för lådor det handlar om? Eftersom du bytt låda måste du väl veta vad du hade och vad du stoppat dit? Denna information skulle hjälpa oss betydligt på forumet.

En sak jag kommer på direkt när du skriver att den inte växlar, är om kickdown wiren är rätt justerad?? Och rätt mängd olja är i lådan?
Jadu.... Jag trodde inte det fanns flera varianter på automatlådor i varken 945 GL -93 eller i en 945 -95..?

Den har jag testat och justera... har t.o.m testat utan den inkopplad på gasrullen... Olja finns i rätt mängd enligt stickan..
Ja de finns några att välja mellan, dock blir jag osäker på just 900 serien. Men det ska ju sitta en serviceskylt på lådorna.
Antar att du kollade oljan med varmlåda...
De kan ju vara något elektroniskt att lådan hindras att lägga i 4an, utan att indikeringen skiner.
Användarvisningsbild
av White
Knappen på spaken är ingen överväxelknapp, det är knappen till uppväxlingsspärren. När du trycker in den lyser den orange
indikeringspilen i instrumentet, och lådan växlar inte upp högre än tredje växeln. Misstänker att det är en AW03-71L låda du fått tag
på, där läggs "överväxeln" alltså lockupen i automatiskt på högsta växeln i en för den lådans setup angiven hastighet.

Troligen sitter det en solenoid som styr funktionen för uppväxlingsspärren, likt överväxeln på en M46 låda. Kolla så alla kablar
(kan inte vara många) är rätt kopplade och inte har ärg, prova annars att byta solenoiden (om det nu sitter någon för den funktionen).
Misstänker att det kan skilja något i hur den funktionen är inkopplad mellan olika lådor, men är inte säker!

Uppväxlingsspärren har ingenting med kickdownwirens funktion att göra, spärren styrs helt elektroniskt.

Det finns en del lådor att välja mellan till 7/900, vet dock inte med säkerhel vilka som satt var och till vilka årsmodeller.
Men i alla fall finns det följande vad jag vet:

ZF22
AW 70
AW 70L
AW 71
AW 71L

Sedan finns det några till för 960/X90, men det är oviktigt i detta fallet.

EDIT: Kom på en sak till:
Du skriver att du har en GL -93 (116hk/183Nm misstänker jag?)...
Till vilken motor har lådan från -95 suttit? Har den suttit till en B230FT (165hk/264Nm) exempelvis, kan det bli väldigt konstigt med
växlingarna då konvertern till den lådan är anpassad för ett högre vridmoment än i din GL.

Det kan ju även vara så att kickdownwiren hoppat av kamen nere i lådan, då blir det ju också skumt med växlingarna. Sedan styr
wiren INTE bara växlingarna, utan även linjetrycket i lådan. Så att köra med den feljusterad eller inte alls kan skada lådan!

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]