Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ericbreiter
Jag har en V70 D5 MY11 Polestar idag och funderar på att byta till en V60 T6 AWD Polestar för lite fart och fläkt! Tänkte därför passa på att fråga er som har lite koll innan jag ber en säljare speca en offert. En uppenbar fråga är exempelvis om det är R-design eller Summum som gäller.

1) R-designpaketet ser läckert ut men är stolarna delvis textil numera? Jag har alltid föredragit läder (har Inscription-lädret i min V70 som är super). Ni som har erfarenhet av R-design, ser sätena OK ut, känns de sköna och håller de måttet? Om inte så får det väl bli Summum även om jag missar en del utseendemässiga grejer. Däremot så ingår ju exempelvis elstyrd förarstol och infällbara sidospeglar, vilket jag behöver.

2) En sak jag har saknat i min D5 är de blå kronograf-liknande instrumenttavlorna. Stämmer det verkligen att det inte är standard på T6 längre utan att det bara ingår i R-design, det vill säga inte i Summum? Det verkar ju konstigt då Summum ska vara max.

3) Ni som har V60 T6 idag, vad har ni för erfarenheter av bränsleförbrukningen? Jag är inte jättekänslig då jag inte kör så mycket och jag är inte heller särskilt imponerad av min D5 idag. Den snittar 0.9l/mil med blandad körning och en visserligen tung fot. Jag har hört att stadskörningen kan lätt bli 1.5l/mil men att långresor med stadig motorvägsfart kan hamna under litern per mil.

4) Hur är baksätet? 95% av tiden är det bara jag och min sambo som åker i bilen (inga barn ännu), men ibland vill någon åka med.

5) Hur är Touring-chassit? Tar det fullständigt död på körupplevelsen eller är det "sportigt men bekvämt"? Jag gillar fart och vägkänsla, men min sambo tycker inte om när det skakar och hoppar.

6) Finns det några design-prylar ut- eller invändigt som ni tycker jag ska ha med för att maxa utseendet? Vad bör jag exempelvis ta med om jag tar Summum istället för R-design för att få en snygg bil?

Stort tack på förhand för alla svar och idéer!

Hälsningar Eric
Användarvisningsbild
av MartinS
2. Jag TROR du får blå kronograf med R-Design och Silver kronograf med Summum. Jag har silver i min XC60 T6 summum och det är riktigt sobert tycker jag.

5. Jag har inte kört T6 R-Design utan bara det "vanliga" chassiet men det är grymt fint avstämt, det imponerade riktigt på mig de varv jag piskade den runt volvos lilla testbana i torslanda.

Själv skulle jag föredra summum framför R-Design, men jag kanske börjar bli gammal?! Bortsett från chassiet så är ju R-Design mest "Tröjor och Dekaler":)

/Martin
Användarvisningsbild
av LasseKongo
ericbreiter skrev:Jag har en V70 D5 MY11 Polestar idag och funderar på att byta till en V60 T6 AWD Polestar för lite fart och fläkt! Tänkte därför passa på att fråga er som har lite koll innan jag ber en säljare speca en offert. En uppenbar fråga är exempelvis om det är R-design eller Summum som gäller.

1) R-designpaketet ser läckert ut men är stolarna delvis textil numera? Jag har alltid föredragit läder (har Inscription-lädret i min V70 som är super). Ni som har erfarenhet av R-design, ser sätena OK ut, känns de sköna och håller de måttet? Om inte så får det väl bli Summum även om jag missar en del utseendemässiga grejer. Däremot så ingår ju exempelvis elstyrd förarstol och infällbara sidospeglar, vilket jag behöver.

>> Finns med läder eller textil, kolla Volvos konfigurator. Vet inte hur stolarna skiljer sig får Summum (som jag har) men mina är kanon iallafall.

2) En sak jag har saknat i min D5 är de blå kronograf-liknande instrumenttavlorna. Stämmer det verkligen att det inte är standard på T6 längre utan att det bara ingår i R-design, det vill säga inte i Summum? Det verkar ju konstigt då Summum ska vara max.

>> Min T6 har inte blåa, så det är nog bara R-design.

3) Ni som har V60 T6 idag, vad har ni för erfarenheter av bränsleförbrukningen? Jag är inte jättekänslig då jag inte kör så mycket och jag är inte heller särskilt imponerad av min D5 idag. Den snittar 0.9l/mil med blandad körning och en visserligen tung fot. Jag har hört att stadskörningen kan lätt bli 1.5l/mil men att långresor med stadig motorvägsfart kan hamna under litern per mil.

>> Min snittar på 1.1 på färddator utan någon speciellt tung fot, har inte mätt upp exakt då jag kör bränslevärmare en hel del nu, så datorn lär inte stämma något vidare. Min V40 2.0t automat som jag hade innan låg på 0.9 på färddatorn och c:a 1.0 i verkligheten vid liknande körning. Med tanke på att det är dubbelt så stark motor, 450 kg extra vikt och 4WD tycker jag det är helt OK. När jag körde Jönköping till Göteborg, d.v.s. mestadels landsväg/motorväg med farthållare stannade färddatorn på 0.85.

4) Hur är baksätet? 95% av tiden är det bara jag och min sambo som åker i bilen (inga barn ännu), men ibland vill någon åka med.

>> Nu åker jag aldrig där själv, men dom som åkt med tycker det är helt ok, vad jag minns är det lite mer beutrymme än V70, men jag kan ha fel där.

5) Hur är Touring-chassit? Tar det fullständigt död på körupplevelsen eller är det "sportigt men bekvämt"? Jag gillar fart och vägkänsla, men min sambo tycker inte om när det skakar och hoppar.

>> Jag har 4C på min så jag slapp välja. Säljaren påstod att comfortläget var likt touringchassi och sport var likt sportchassit. Jag kör oftast i sport läget om vägen inte är allt för dålig, tycker inte den är stötig, men den känns stadigare och kränger mindre i kurvor o.s.v. jämfört med comfort läget. Har inte kört med touring chassit själv så det bästa är nog att testa. Däremot har jag kört R-design chassit och det tyckte jag var alltför stötigt för min smak, hårdare än advanced läget på 4C, så om din sambo är känslig tror jag inte R-design är rätt val i den aspekten.

6) Finns det några design-prylar ut- eller invändigt som ni tycker jag ska ha med för att maxa utseendet? Vad bör jag exempelvis ta med om jag tar Summum istället för R-design för att få en snygg bil?

>> Jag körde vanilj då jag inte bryr mig så mycket om bling, så detta får någon annan svara på.

Stort tack på förhand för alla svar och idéer!

>> Lycka till med köpet, jag kan bara säga att jag är kanonnöjd med min så här långt (6 mån) tror det enda jag retat mig på är att det inte finns några krokar i bagaget för kassar.

Hälsningar Eric
av moffe
>> Lycka till med köpet, jag kan bara säga att jag är kanonnöjd med min så här långt (6 mån) tror det enda jag retat mig på är att det inte finns några krokar i bagaget för kassar.
Det kan man fixa med att beställa kasshållare. Är nöjd att jag tog det som tillval... fungerar suverent :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
av sony
Jag kan svara på frågan nr.4 angående baksäten. Jag är 193 lång,väger 100 kg. och sitter bekvämt och med rak rygg utan att nudda taket i baksäten. Det är tack vare formen på v60.
av Tobbev
Jag är 196cm lång och väger....mycket (jobbar dock på det) och jag kan sitta rakt utan problem bakom frun när hon kör (175cm lång, och hon kör med sätet ganska långt bak).
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har en MY12 V60 T6 awd R-design Polestar.

1. Finns med blandning T-tec/läder och textil eller helt i läder. Jag har helt i läder och stolarna är skönare än i Summum då det är mer skålning. Läderkvalitén känns bättre, plus att det är både "ribbat"- och "slätt" läder + vita sömmar som gör att det ser mycket snyggt ut! Även dörrsidorna i skinn och mattorna i textil har vita dubbelsömmar som matchar perfekt.

2. Dom blåa mätartavlorna finns bara i R-design, oavsett Volvomodell/motor.

3. 0.83l/mil är bästa uppmätta förbrukning hittills och det var på långkörning 26 mil med blandad motorväg/landsväg och stadskörning. Skyltat 30-120km/h. Med 235/40 18" Nokian Hakka R (nordisk friktion). Det jag kör annars är 95% stadskörning med väldigt tung gasfot och nästan uteslutande Sportläge på automatlådan. Brukar då ligga på ca 1,35-1,4. verklig förbrukning. Som jämförelse låg min förra XC60 D5 awd R-design Polestar på 1,2l/mil vid precis likadan körning.

4. Är 190cm och väger ca 88kg, kan lätt sitta "bakom mig själv".

5. Tar du Summum så välj Four-C, det är det värt! Fast jag föredrar R-design ändå. V60 T6 R-design Polestar - Volvos mest körglada bil någonsin, utan tvekan! Kanonchassi, styrning, stolar osv osv.

6. På Summum är det snyggt med hela det exteriöra stylingpaketet. Men det kommer inte i närheten av R-designstylingen ändå! :wink:

Kan säga att jag är så j*vla nöjd med min bil. Otroligt kul bil att köra! Enligt mig väldigt snygg både interiört och exteriört, har även fått många positiva kommentarer! :D Går som ett AS rent ut sagt! :twisted:

Man lever bara en gång, det är bara att slå till! :-)-) Är det något mer du undrar så är det bara att fråga! Lycka till! :D
av ericbreiter
Tack för alla svar hittills. Jag kollade, R-Design finns med helläder (grått). Bra.

Hur är det med progressiv servo? Jag har det idag, men är osäker på om det egentligen är så stor skillnad.

Rails eller inte? Vilket är bäst för utseendet? Jag kommer inte packa något på taket.
Användarvisningsbild
av MartinS
"Rails" finns väl på alla V60, de är ju lite diskretare lister nu för tiden, kan man verkligen vara utan dom?
Se till att få dom alu-färgade, svarta ser riktigt B ut om du frågar mig. Alu är väl standard på Summum men tillval på R-Design.

Tänk på att se till så du får laminerade rutor, det gör underverk för ljudkomforten, speciellt på V60 som låter ganska mycket invändigt utan dessa.

/Martin
av Steff 99
XC90_Executive skrev:

Kan säga att jag är så j*vla nöjd med min bil. Otroligt kul bil att köra! Enligt mig väldigt snygg både interiört och exteriört
Jag tror du kan kopiera denna kommentar till alla dina bilar du haft oavsätt modell , förutsatt att det står Volvo i grillen :mrgreen:

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]