I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#622370
Hej, sugen på bakhulsdrift. Tycker dessa kombi passar bra i vardagen för transport å racing längs med våra fina vägar :)

Vilken modell har hållbarast motor, växellåda och drivning? (Kanske man måste plocka ihop av alla tre modellerna för att få detta).

Vilken motor skall man för en ca 500hkr att bygga på? (Vill inte ha V6: an då den dricker för mkt utan laddtryck).

Kört Saab i många år å har en sådan Sleeper med allt, dock en snål diff av Quaife ist för Sellholm...

Tacksam för hjälp!!!
#622414
Hade satsat på en vanlig 945T att bygga på. Gjutjärnmotorerna är som regel ett bättre alternativ. Visst går det att bygga påraka 6'an med, men räkna med att det blir riktigt dyrt om man är seriös. Vad gäller lådan så är det ntingen att leta på en med M90 och se till att man jobbar med chassie och växlar rätt för då håller den. Annars är det en omsvetsad Getrag eller ZF som gäller om det ska hålla. Vanliga stela bakaxeln håller bäst.
#622428
Tackar för infon!

Kan inget om modellerna, motormodellerna, vilka är gjutjärnsblocken? Vilken topp flödar bäst? (Finns väl både 8v å 16V).

Bakaxel, vill kunna montera in en lamelldiff. Vilken bakaxel skall man ha för att kunna använda, den vad jag förstår populära, Dana lamelldiff? (Bra pris på dem jmf med Sellholm ex.).

Vilket motorstyrningssystem sitter i dessa motorer? Kan tuna med T7 suite vilken passar både Trionic (Saab) å flera Bosch Motronic system :)

Tack på förhand!
#622461
Dem med raka sexan är i aluminum. Dem med 4-cylindrig motor är i gjutjärn. Lider man av flödesfeber är det ju 16V som gäller, men allt beror ju på vad man är ute efter då en bra portad 8V topp kan vara ett bättre alternativ. Vanliga stela bakaxeln duger även om man oftast kör med locker för att få en billig diff även om det finns torsen också. Original så är det Bosch LH2.4 men det lär ju i vilket fall rivas ut och ersättas med något vettig om du vill nå 500hk och få en vettig gång på motorn.Nackdelen med dem 965 or som har sexa är att den blir mycket dyrare att bygga på. För där så är det bara att öppna blocket för att borra byta kolvar och stakar direkt. Dessutom har dem i regel automatlåda och det antar jag att du inte vill ha så lär man byta svänghjul, skaffa en koppling och en låda som håller. Och har den dessutom mutilinkaxeln så är ju den klanre vilket gör att den ska behöva bytas ut.
#622589
God kväll,

Multilink bakaxeln, vad är de svaga delarna i den?

Läste lite om gjutjärnsmotorn, verkar som många behåller kolvarna men byter stakarna. När är detta ett måste i Nm å hk?

Är verkligen kolvar, stakar å vevaxel så svaga i de raka v6: orna?

Tackar!
#622601
Det mesta är klent vad det gäller multilinkaxlarna. Därav använder man dem stela istället.

När det är ett måste är ett diskutabelt ämne. Många säger att ungefär 300hk är gränsen för både stakar och kolvar. Det går att ta ut mer om man byter stakar, men om man nu siktar på 500hk så ser jag väl ingen direkt anledning att chansa. Mycket av hållbarheten på kolvarna beror ju på om den som mappar begriper något.

För det första: det finns inge raka V6'or i volvos bilar. VW har ju sin VR6 som är det närmaste en rak V-motor som går att bygga. För det andra så är inte vevaxeln något problem i alu-motrerna. Men däremot så är vevstakarna erkänt klena och man kan väl räkna med att dem klarar ungefär 60hk styck. Kolvarna håller däremot för det mesta. Blocket däremot kan det ju vara si och så med. Det bästa är ju att utgå ifrån ett block med 81mm borrning (2,5L) då dem håller bästa. SKa man bygga på ett block med 83mm borr så lär man välja stakar och kolvar med förstånd så man får låg kompression och sen får man hoppas att det håller. Dessutom om man ska bygga på en sexa så gäller det att hitta ett blcok som gått lite om det ens ska vara någon ide att börja borra och byta kolvar.

Har en Volvo C30 med D2 (1,6 l diesel ) motor och […]

Hej alla, Vet folk här om skillnaden mellan […]

"Limp home mode" ?

Samma visa idag igen ! :mad: Bilen svarar inte p&a[…]

Det var även 16 år sedan som kamremme[…]