Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

Bilmodell: Skriver på min fars vägnar, han har en volvo 960 96:a det är en 6cylindrig automat, 35,000 mil

Så upptäcktes problemet: En dag så hade bilen dragit i sig 2 liter olja på bara 15 mils körning. (helt normal körning, inte plåga eller sånt)

Symtom: Oljig vid insuget, samt vit rök från avgassystemet. När han skulle köra in den i garaget så gick den inte på alla cylindrar.
Vattnet ser fint ut, ingen olja i omlopp.

Tidigare gjort med bilen: Toppen är renoverad av ett proffs för några år sedan å då byttes oljefälla bla. Han har alltid varit noga med att serva bilen.

Någon som tror sig ha en aning?

MVH Rasmus
Senast redigerad av 1 sjoling, redigerad totalt 0 gånger.
sjoling skrev:...Skriver på min fars vägnar,... (helt normal körning, inte plåga eller sånt)...Oljig vid insuget, samt vit rök från avgassystemet.
Om den är "gubbakörd", alltid på låga varv och med korta resor utan att bli genomvarm så är det stor risk att vevhusventilationen täpper igen sig och då kan just det du beskriver hända.
Skruva ur stiften och kolla hur många som är oljiga, är det bara ett så kan det vara något som Rd350 skrev, är det många/alla så är det nästan garanterat vevhusventilationen.
//Björn
Han tog ur stiften förut idag å dom va dåliga, men inte oljiga, dock slitna.
Han använder bilen dagligen till jobbet som ligger ca 1 mil fån hemmet så det är ju korta sträckor.

Jag får meddela gubben detta så får han riva loss ventilationen :)
Tack så jättemycket för svaren, jag återkopplar när det löst sig.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]