Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av meko
#622276
Bara att kolla den nuvarande prisskillnaden mot bensin och diesel! Uj, uj uj! :shock: Passar oss som kör ca 1500-2000 mil/år
perfekt!
Pigg bil också, T4 F med Powershift! :D
Ingen skatt de närmaste 5 åren och så billig försäkring och flera 10-tusingar lägre inköpspris än jämförbar diesel.
Enda minuset(?) är att man "missar" bränsledriven motor- och kupévärmare (kostar alltså ännu mer extra om man vill ha kontroll på den..).
För vår del hade det iofs. ändå inte funkat pga för korta körsträckor (= urladdat batteri...). Men elmotorvärmaren som ingår funkar ju perfekt - så länge man har tillgång till 230V! :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
#622299
Ja det var väl på tiden :-)

Men du kan va lugn, snart sänker säkert staten subventioneringen på etanolen, det skall inte vara för billigt att åka bil, oavsett bränsle.....

/Martin
av MattiasD
#622308
Föryelsebart är framtiden :)

Om staten beskattar biobränslena mer borde ett system där bränslena betalar för sina utsäpp ligga i botten. Det betyder också dyrare fossilbärnslen och framför allt dyrare diesel. Som idag skatterrabatteras drygt 1 kr/ l, men skulle behöva beskattas hårdare en bensin eftersom högre CO2 per liter.
av Steff 99
#622340
Det verkar som om lobyisten är i farten igen...en skatteutjämning skedde vid årskiftet då man höjde dieselskatten och fler lär följa.
Att sedan volymförbrukningen också är ett resursslöseri glömmer man ofta när man jämför Diesel vs Etanol speciellt från miljölobbyisterna eftersom dessa ofta har ekonomiska intressen i etanoltilverkningen.
Även att hela vår välfärd och konkurrenskraft också hänger på hur Sveriges transportkostnader påverkar priset på det vi producerar /konsumerar.
Därför är det politiskt självmord att höja dieselskatten.
av DrY
#622445
Steff 99 skrev:Det verkar som om lobyisten är i farten igen...en skatteutjämning skedde vid årskiftet då man höjde dieselskatten och fler lär följa.
Att sedan volymförbrukningen också är ett resursslöseri glömmer man ofta när man jämför Diesel vs Etanol speciellt från miljölobbyisterna eftersom dessa ofta har ekonomiska intressen i etanoltilverkningen.
Även att hela vår välfärd och konkurrenskraft också hänger på hur Sveriges transportkostnader påverkar priset på det vi producerar /konsumerar.
Därför är det politiskt självmord att höja dieselskatten.
Njae - volymen som sådan och de extra transporter denna orsakar ska naturligtvis räknas in i totalkalkylen - och det gör de. Då kommer man fram just till sådana siffror som EUs forskningscenter JRC visar - http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/downloads cirkus 80 % reduktion för den bästa etanolen.

Ett höjt dieselpris kan vara ett smart sätt att få bort sådana idiotier som att transportera buteljerat vatten över halva Sverige, skicka mjölken från Älvdalen till Stockholm för att paketera den och köra den i lastbil tillbaks till Älvdalen, köra skånskt vete till Älvsbyn för att baka brödet där och sedan köra ned vete+vatten (=bröd) till affärerna i Skåne etc. etc... Får vi bort sånt så kan vi lägga resurser på viktigare saker.
av Gourmand
#622531
Etanollobbyn fortsätter att klamra sig fast vid ett bränsle som resten av världen (Sverige)redan insett som stendött. Om ett antal år kommer sannolikt pumparna börja försvinna från tankställena, då står ni där med era "miljövänliga" brännvinsbilar. Har ni ännu inte förstått att ett bränsles påverkan på miljön näppeligen kan mätas vid bilens avgasutblås mer än högst marginellt ?
Det finns inget europeiskt land som minskat sina utsläpp av den klimatfarliga koldioxiden som Sverige och detta tack vare de nya snåldieslarna. Brännvinsbilarna med sin majsetanol var en återvändsgränd. Var det någon som trodde något annat ?
Användarvisningsbild
av meko
#622555
Gourmand skrev:Etanollobbyn fortsätter att klamra sig fast vid ett bränsle som resten av världen (Sverige)redan insett som stendött. Om ett antal år kommer sannolikt pumparna börja försvinna från tankställena, då står ni där med era "miljövänliga" brännvinsbilar. Har ni ännu inte förstått att ett bränsles påverkan på miljön näppeligen kan mätas vid bilens avgasutblås mer än högst marginellt ?
Det finns inget europeiskt land som minskat sina utsläpp av den klimatfarliga koldioxiden som Sverige och detta tack vare de nya snåldieslarna. Brännvinsbilarna med sin majsetanol var en återvändsgränd. Var det någon som trodde något annat ?
He, he! Orolig över felköp pga masshysteri eller? :wink: Jag körde (privat)diesel förut men det blev förjävla tokdyrt (kör fortfarande dieselpickup på jobbet...)! Dessutom tveksamt ur miljösynpunkt! Trevliga motorer ur vissa aspekter men jag fattar verkligen inte hur de kunnat vinna så mycket mark. Konstigt och spekulativt minst sagt. Blir E85 dumdyrt tankar jag (och många andra etanolbilägare) bensin vilket naturligtvis inte är bättre ur miljöhänseende..! :-)-)
av Gourmand
#622591
Jag har numer halva bränslekostnaden mot tidigare, skattebefrielse i drygt 4 år till, därefter låg fordonsskatt, minimala servicekostnader och en helt problemfri bil. Det är ju inte vad jag kallar för felköp. Det som hänt är ju att Sverige anpassat sig efter resten av Europa. I och med att dieselandelen av nybilsbilparken ökat så explosionsartat, så händer naturligtvis samma sak på andrahandsmarknaden. Det är denna utveckling som lett till att Sverige är det europeiska land som sänkt utsläppen av den klimatfarliga koldioxiden mest av alla europeiska länder. Utanför Sverige existerar i princip inga spritbilar.
av Omek
#622593
meko skrev:Bara att kolla den nuvarande prisskillnaden mot bensin och diesel! Uj, uj uj! :shock: Passar oss som kör ca 1500-2000 mil/år
perfekt!
Pigg bil också, T4 F med Powershift! :D
Ingen skatt de närmaste 5 åren och så billig försäkring och flera 10-tusingar lägre inköpspris än jämförbar diesel.
Enda minuset(?) är att man "missar" bränsledriven motor- och kupévärmare (kostar alltså ännu mer extra om man vill ha kontroll på den..).
För vår del hade det iofs. ändå inte funkat pga för korta körsträckor (= urladdat batteri...). Men elmotorvärmaren som ingår funkar ju perfekt - så länge man har tillgång till 230V! :wink:
Hur är det med andrahansvärdet?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Angående krok, alla bilar har ju en vä[…]

Skumt fel b230ft

Ja okej. Men du skrev att den gick som en klocka i[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p&a[…]