- sön 05 feb 2012, 16:29
#615110
Jag tycker tipset från Variosboy är klart värt att beakta. Kanske inte enbart pga av ev. spänningsfall i dåligt kablage utan även för att det kanske finns någon halvledarkonstruktion i CEM på utgången till helljuset som ger läckström tillräckligt för att en multimeter ska mäta full spänning men som försvinner helt när lampan kopplas in. Man ska generellt undvika att koppla in spänningsprovare av den gamla hederliga sorten med lampa i moderna bilar men för denna krets är det helt ok och just i detta fall mycket bättre än att mäta med högohmig multimeter. Men som Variosboy menar är det bästa att mäta spänningen i kontaktdonet med förbrukaren inkopplad även om det praktiskt blir svårare.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."