- lör 18 feb 2012, 16:39
#619933
Hej!
Bilen startar inte för att bränslepumpen är död.
Det hela började med morgonpendlingen till jobbet när bilen på E4an helt tappade ork i några sekunder för att sen rycka till och återfå orken.
Konstigt tänkte jag men allt verkade OK och tänkte inte mer på det. När helgen äntligen var på antågande och jag skulle köra hem ville den inte starta. Motorn gick runt men tände aldrig till. Efter ett antal startförsök inkl en vänlig själ med startkablar startade den ändå inte, dock uteslöt detta batteriet som bov i dramat.
Dagen efter var jag och min händige far på plats för att reda ut det hela. Rustade med bl.a startgas provade vi att starta bilen på det sättet och då blev det liv i maskin tills gasen var förbrukad. Bra var detta för det uteslöt ev fel på tändsystemet. Då kunde vi rikta misstankarna mot bränsletillförseln och jag hade läst här på forumet att flera har haft problem med bränslepumpen. Vad jag lärt mig är att bränslepumpen ska surra igång 1-2 sek om man slår på tändningen men i mitt fall var den stendöd så vi tog loss pumpen ur tanken och provade med direktström från batteriet om den funkade och det gjorde den. Då pumpen verkade ok testade vi med en elmejsel på elkabeln som gick till pumpen och den lyste INTE. Vi kollade säkringarna och de var hela.
Alltså måste bränslepumpsreläet vara söder eller att kabeln till bränslepumpen ha ett brott. Vi hittade reläerna i motorns säkringsbox men vilket specifikt är till bräslepumpen?
Tacksam för snabb hjälp, vill inte åka segt pendeltåg!
/Martin
Bilen startar inte för att bränslepumpen är död.
Det hela började med morgonpendlingen till jobbet när bilen på E4an helt tappade ork i några sekunder för att sen rycka till och återfå orken.
Konstigt tänkte jag men allt verkade OK och tänkte inte mer på det. När helgen äntligen var på antågande och jag skulle köra hem ville den inte starta. Motorn gick runt men tände aldrig till. Efter ett antal startförsök inkl en vänlig själ med startkablar startade den ändå inte, dock uteslöt detta batteriet som bov i dramat.
Dagen efter var jag och min händige far på plats för att reda ut det hela. Rustade med bl.a startgas provade vi att starta bilen på det sättet och då blev det liv i maskin tills gasen var förbrukad. Bra var detta för det uteslöt ev fel på tändsystemet. Då kunde vi rikta misstankarna mot bränsletillförseln och jag hade läst här på forumet att flera har haft problem med bränslepumpen. Vad jag lärt mig är att bränslepumpen ska surra igång 1-2 sek om man slår på tändningen men i mitt fall var den stendöd så vi tog loss pumpen ur tanken och provade med direktström från batteriet om den funkade och det gjorde den. Då pumpen verkade ok testade vi med en elmejsel på elkabeln som gick till pumpen och den lyste INTE. Vi kollade säkringarna och de var hela.
Alltså måste bränslepumpsreläet vara söder eller att kabeln till bränslepumpen ha ett brott. Vi hittade reläerna i motorns säkringsbox men vilket specifikt är till bräslepumpen?
Tacksam för snabb hjälp, vill inte åka segt pendeltåg!
/Martin