Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Linnskog
Hej!

Bilen startar inte för att bränslepumpen är död.

Det hela började med morgonpendlingen till jobbet när bilen på E4an helt tappade ork i några sekunder för att sen rycka till och återfå orken.
Konstigt tänkte jag men allt verkade OK och tänkte inte mer på det. När helgen äntligen var på antågande och jag skulle köra hem ville den inte starta. Motorn gick runt men tände aldrig till. Efter ett antal startförsök inkl en vänlig själ med startkablar startade den ändå inte, dock uteslöt detta batteriet som bov i dramat.

Dagen efter var jag och min händige far på plats för att reda ut det hela. Rustade med bl.a startgas provade vi att starta bilen på det sättet och då blev det liv i maskin tills gasen var förbrukad. Bra var detta för det uteslöt ev fel på tändsystemet. Då kunde vi rikta misstankarna mot bränsletillförseln och jag hade läst här på forumet att flera har haft problem med bränslepumpen. Vad jag lärt mig är att bränslepumpen ska surra igång 1-2 sek om man slår på tändningen men i mitt fall var den stendöd så vi tog loss pumpen ur tanken och provade med direktström från batteriet om den funkade och det gjorde den. Då pumpen verkade ok testade vi med en elmejsel på elkabeln som gick till pumpen och den lyste INTE. Vi kollade säkringarna och de var hela.

Alltså måste bränslepumpsreläet vara söder eller att kabeln till bränslepumpen ha ett brott. Vi hittade reläerna i motorns säkringsbox men vilket specifikt är till bräslepumpen?

Tacksam för snabb hjälp, vill inte åka segt pendeltåg!

/Martin
Användarvisningsbild
av Linnskog
Tack!

Glömde så klart att kolla där...

Nu står ju bilen på jobbet så kan inte i skrivande stund gå ut och kolla exakt vad det står på locket men vet du hur utförligt det är förklarat?

/M
Användarvisningsbild
av Linnskog
Alla misstänksamma säkringar är dubbelkollade och alla var hela. Ingen motorlampa lyser som tur är men våra misstankar lutar mer åt trasigt relä(er).

Vi lyckades få igång bränslepumpen igen genom att dra en kabel från bränslepumpssäkringen till pluskabeln på bränslepumpskontakten (förbi reläet) så nu startar bilen. Detta är bara en temporär lösning tills vi hittar problemet.

Bör nämna att både SRS, ABS och DSA lampan lyser (de började lysa samma dag som bränslepumpen dog).
Är det möjligt att ett och samma relä styr alla dem systemen?

Ska lämna in bilen i veckan till vår husmekaniker som kan läsa felkoder.

/M
Användarvisningsbild
av Linnskog
Har nu vart och kolla alla felkoder. Svaren jag fick var:

157 Fel i motorstyrdonet registrerat.

161 Kylmedelstempgivare. Signal för långsam.

145 Vridmomentbegränsning. Fel registrerat.

19 Luftmassemätare. Signal utanför området.

0107 Tändkrets 1 airbag förarsida. Felaktig signal.

011F Tändkrets 2 airbag förarsida. Felaktig signal.

Det var ju några stycken... :(

Någon som haft samma felkod(er)? Hur löste ni detta i så fall?

/M
Användarvisningsbild
av Ravi
Troligen relä eller kabel brott! Kan ju vara styrboxen kanske ! Fast bilen gick ju när ni drog direkt 12v
av rudarmy
finns 3st kontakter under förarstolen minst en av dessa går till airbag, som brukar ärja med åren.. värt o kolla iaf!
Användarvisningsbild
av Linnskog
Bra tips rudarmy! Ska kolla det så fort jag kan.

Efter mer forskning runt om på trådar verkar det som att DSA och ABS felar pga trasig abs-styrenhet/modul. Denna sitter under instrumentpanelen på passagerarsidan. Att denna felar påstås vara rätt vanligt. Kretsarna inuti går sönder med tiden och vissa lagar dem genom att löda ihop kretsarna igen men beställde en begagnad för en hundralapp på bildelsbasen.se.

Glömde dessutom en felkod: 0007 Varvtalsgivare höger bak avbrott.

Det kan dock vara så enkelt att ABS-sensorn vid hjulnavet har dött och det kan förklara att ABS lampan lyser. Kan någon kunnig här svara på om den sensorn levererar signaler till både ABS och DSA? Vore inte omöjligt eftersom båda systemen fungerar på liknande sätt, genom att avläsa hjulets rotation och därefter bromsa till eller strypa effekt. (rätta mig om jag har fel!)
Skulle det vara så att den levererar till båda systemen är det troligtvis denna sensor som felar.
Denna sensor finns billigt begagnat som tur är.

Har dessutom beställt en ELM327 wireless OBD II så jag kan läsa felkoder och stänga ner dom med en app på iPhonen.

Återkommer när jag monterat dit den nya ABS-modulen och får se om det blir någon skillnad!

/M

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]