Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmie83
När jag kör min bil i stadstrafik gör jag så gott jag kan för att hålla förbrukningen nere och som man lärt sig så är det högsta växeln så fort som möjligt som gäller Det jag nu undrar är om det kan vara skadligt för bilen att ligga i 50Km/h med ett motorvara på ca 1500vav...
Min bil går faktiskt hyfsat att köra utan att varva över 2000varv i stan utan protester från motorn men som sagt är det skadligt?
Visas forum står det att man ska hålla sig på mellan 2000-2500 varv.
Ni andra som har V70N med 2,4t motor vad drar era i stadstrafik på 98 oktanig bensin?
Nästa bil får nog bli en Drive... ;)
Användarvisningsbild
av Funk
Ca. 0,98 på 98 oktan i nästan ren stadskörning tar min nu vintertid, lätt trimmat med chip-avgas-luftfilter (runt 240hkr). Helårssnitt ligger den nu på 0,93 (senaste 800mil/8mån) med absolut största delen stadstrafik... Tycker det är helt OK..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
MTE/TME stod för både avgas och mjukvara + K&N filter i originalbox, jag har kört mer än 6000 mil med den kombon nu och är helt nöjd.. på 95 oktan tar den ca.0,02-0,03 mer/mil.

/Thomas
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Nr 1 är ju motorbroms så mycket det bara går (om du inte redan visste det).

Och sen när det gäller acc och växel, gasa på ganska ordentligt på tvåan så du kommer upp i 50 fort. Man ska inte ligga och smyga på lägre varv, och man ska låta bli 3:an också. De drar mer att acca på lägre varv. Jag brukar inte köra 5:an i 50, det är på gränsen till för lågt, utan 4:an blir lagom.

Sen är ju planerad körning ett stort plus också. Kombinerar man det med motorbroms så tjänar man en hel del.
Användarvisningsbild
av Funk
1:an ungefär en billlängd sedan axa till den hastighet man skall till ganska raskt utan att överdriva, gärna hoppa över någon växel..
/Thomas
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
ingen fara att segdra ska dock inte fullgasaccelerera på låga varv sliter koppling. Detta gäller nog främst chippade bilar.
av Nefix
Själv ligger man på 1.4 i stan, blir nog en diesel snart även om motorn är helt underbar så tar den för mycket i stadstrafik
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Fast jag tror att du skulle bli grymt nöjd med en 2.4d eller en D5:a. Bytte ifrån en 9-5 aero till en D5:a, -90hk men är grymt nöjd. Var grymt nöjd med saaben också men med skenande bensinpriser och längre till jobb finns bara ett alt och det är dieseln

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]