Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
En klimatanläggning är mer än bara kylning på sommaren, som en del verkar tänka. Det handlar om automatisk temperaturreglering oavsett årstid. Auto och önskad temperatur. Mycket bra hela året.
Användarvisningsbild
av MartinS
Biltoken skrev:
MartinS skrev:
sweborn skrev:Tycker jämförelsen med AC är relevant. Ungefär samma kostnad och man behöver inte AC eller AWD för att komma från till målet. Men det kan ju vara värt att betala för både AC och AWD om man har provat på det och anser det värt pengarna. En sorts bekvämlighet, och i bägge fallen faktiskt säkerhetsutrustning jag inte vill vara utan nu när jag har familj. Jag köper hellre (med min budget) en Volvo med AWD än en BMW med bakhjulsdrift trots att jag är en BMW kille. Får drömma istället.
Vad skall jag till AC till, det är ju bara på sommaren det är varm ute, och inte ens alla dagar då heller? ;-)

Bra jämförelse tycker jag.

/Martin
Intressant!

Visste inte att man kan köpa en Volvo utan AC idag. Hur mycket billigare är en bil utan? I nivå med AWD?
Var kommer volvo in? Trode det handlade om fyrhjulsdrift, det finns väl på fler bilmärken?

AC är för övrigt inte per definition inte en klimatanläggning utan en kylanläggning.

/Martin
av Linqid
Vi valde efter mycket velande xDrive till vår nya 3-serie, och har inte ångrat det en sekund. Oerhört bekvämt i alla lägen, att den drar ett par dl soppa mer är inte så noga sett till totalkostnaden. Fick chansen att prova den ordentligt nere i alperna nu i februari och hamnade i ett extremt snöväder, och skulle upp för ett högt, slingrigt berg. Det var inte en bil utan fyrkrafs som tog sig upp, eller ens kom en meter, utan snökedjor. Med 4WD var det bara att gasa! :)

Sen om man behöver det eller inte - det är en annan fråga. Jag ser det mer som ett nöje och en bekvämlighet än ett måste, varpå det är svårt att avgöra för andra om han eller hon "behöver" AWD eller inte. Välj själv, och fundera på om den extra kostnaden är värd fördelarna för dig och ingen annan. Ny V70 beställd nyss och då var AWD inget alternativt när man kan få en T4 med Powershift och Ocean Race för under 300k. Vad en motsvarande D5 eller T6 AWD hade kostat vill jag inte veta då bilen köps privat, kontant och rullar under 1000 mil per år. Volvos "AWD-politik" är minst sagt knepig.
Användarvisningsbild
av apersson850
Alla har nog nytta av AWD någon gång då och då, men alla har definitivt inte så mycket nytta av det att det är värt pengarna. Jag har ju själv klarat mig med fram- eller bakhjulsdrift i många år, men inte utan hjälp av sand, traktorer, hjullastare, fyrhjulingar, folk som knuffar och allt vad jag nu fått ta till.
Jag gjorde ett märke i en almanacka varje dag jag hade släpfordon efter bilen under ett år, för några år sedan. Det brukar bli mer än 50 gånger på ett år, så i snitt mer än en gång i veckan.
När jag kört in ved tidigare, på vintern, har det varit ett slirande, sprättande, sandande ibland, när det varit snöigt, för att komma dig jag vill. Nu bara kör jag, som om inget hade hänt. Lite slirande när jag skulle trycka släpen baklänges genom en snövall, men det var allt.
För den som har värmepump finns ju ett sånt behov inte alls, så det är sant som det skrivs här, behoven är så olika att man kan inte säga något generellt.
Användarvisningsbild
av len
-87:a Volvo 745. Med AC! Då var färre än 5% av bilarna med ac. Endast lyx-grabbarna hade sådan . Fick mycket kritik av arbetskompisarna. ”Larvigt, du får ju en taklucka för samma pengar”. Sedan en het sommar med småbarn. Jag var nästan ensam på vägarna under dagtid för en het bil och småbarn hör inte ihop. Underbart med en gammal AC. Och idag kan ingen klara sig utan den?
Och på den tiden pratade man inte ens framhjulsdrift. Alla hade Volvo som tjänstebil och fungerade utmärkt. (eller annan bakhjulsdriven). Vägen till Sälen gick ta mig tusan fortare än idag…
Och nu klarar vissa sig inte ens med framhjulsdrift ( jag t.ex. !). Kanske mer säkerhet och bekvämlighet som smyger sig på oss av marknadskrafterna??
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Förresten, kom på ett nytt argument till att tjöpa awd på volvon:

Köp awd förfan annars har jag inget att göra på jobbet :mrgreen:
Användarvisningsbild
av apersson850
Luftkonditionering är lätt att vänja sig vid. Jag köpte min första vid ungefär samma tid, i en 744 GLT 16 valve som jag köpte ny 1989. Annars hade man nog inte fått AC i den.
Då var det lyx - idag tycker jag det är krabbigt när man måste justera värmen manuellt. Automatisk klimatanläggning ska det vara.
Men det gäller ju allt. Det är mycket som betraktades som lyx, eller rent av science fiction, när jag växte upp, men som är standard eller i alla fall vanligt idag.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör en MY12 C70 T5 aut Polestar och en V60 T6 awd R-design Polestar. Grejen är den att C70in spinner som en tok så fort det bara är lite, lite fuktigt ute. Även när det är helt torr vägbana måste man passa gasen. V60, trots 329hk/480Nm spinner bara till lite (på alla 4) om man har DSTC i sportläget och det är blött/halt.

Jag tycker att awd är värt alla extrapengar! Att det dricker lite, lite extra soppa "tjänas in" på ett lugnare och säkrare uppträdande!
av Mccartney
Svår fråga det här, jag kan bara berätta om hur jag tänkte när jag investerade i min AWD.....

Har kört med en volvo 745 90a i 16 år automat och dubbfria däck usel på vinterväglag...men har aldrig kört fast med den....

Sa farväl till 745in i maj 2011, köpte en ursnygg V70 II 2,5FT 09a Ocean race automat....Sambon kom på i oktober 2011 att hon ville investera i en HK(en häst).....

Jag började tänka att FT inte var så bra varken som hundbil(ljusskinnklädsel) eller drag bil.

Beställde en xc70 AWD med precis det som jag och min sambo tyckte vi skulle behöva tex backkamera samt dubbade däck...när det blir halt i skåne så är det ofta svart is....och min sambo måste ta sig till stallet varje dag oavsett vilket väder det är samt att det är säkrare för henne(jag är rädd om min sambo!) och hon ska även kunna dra ett släp med bilen.

Nu i efterhand blev det ingen större vinter, men Awd har kommit till sin rätta ändå när vi dragit hästsläp och det känns betydligt säkrare.

Så om man ska välja awd så är det väl samma tankesätt som om man ska ha automat eller inte, D3 eller D5.... tillslut är det nog ändå hur mycket pengar man vill lägga på sin bil som avgör. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har länge haft minst en bil med odubbade vinterdäck, för då behöver jag inte byta fram och tillbaka mellan vinter- och sommardäck på släpen också. Jag byter på bilen, men det är helt OK att dra en släp med odubbade vinterdäck på sommaren. Man får överdimensionera lite bara, så det tåler den högre temperaturen på sommaren.
Men kör jag dubbat på bilen måste jag ha dubbat på släpen, och det kan jag inte ha på sommaren.

Nu har jag bara en bil, så då går den på odubbade vinterdäck vid den här årstiden. Min SC70 levererades med M+S-däck för sommarbruk som sommardäck, så de är lite mer terränganpassade än vanliga sommardäck.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]