Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Där kommer man ju in på hur individer resonerar, inte vad som gäller för alla!

Om jag köper en bil som är lagom stor till 95% av mina behov så hyr eller lånar jag en större bil, ett släp eller takbox för att kompensera för dom sista 5%:en som min bil inte klarar.

Har jag "fel" däck så får jag helt enkelt låta bilen stå när mina däck inte fixar underlaget..

Har jag inte AWD så hmm.. ja, vad är det jag inte klarar av utan AWD.. Nä fan, ingen av min körning under ett helt år kräver AWD. (Har haft 4WD-bilar förut, men mest för att det är kul). Så skulle jag välja praktiskt så går AWD bort, men om man väger in nöjet med AWD och nallar lite från nöjeskontot så är man ju hemma ändå, men då handlar det ju om andra "behov" än praktiska..

Det går helt enkelt inte att säga vad som är rätt eller fel generellt...
Användarvisningsbild
av MartinS
Spoiler »
Jag säger inte emot AWD resonemanget, där finns inga rätt eller fel, det är en fråga om tycke, smak och behov. Tråden är egentligen värdelös om du frågar mig :)

Men att du på väg hem från jobbet skulle parkera bilen och ta in på hotell för att det är underkylt regn ute och du endast har dubbfritt låter högst osannolikt. Jag köper helt enkelt inte resonemanget de med dubbfritt kör med att de ställer bilen så fort väglaget blir förj-vligt, det händer bara inte...

/Martin
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är ju som sagt individuellt hur man beter sig..

Flera äldre som jag känner använder inte bilen alls om dom ser på vädret att det ska bli "dåligt" före..

Sen är det ju med däck inte lika svart eller vitt som det är med tex utrymmet i en bil!

Får man inte in en soffa i bilen idag får man det inte i morgon heller..

Men är föret dåligt kan man åtminstonne kompensera det med gaspedalen...
För några år sedan var jag med min far och hämtade en amerikanare med sommardäck (så klart) ungefär tio mil hemifrån, mitt i den värsta vinterstormen med en dm snö på vägen. Och det gick så fint så, det handlade bara om att anpassa hastigheten till väglaget.

Sen hur andra är, ja, det får dessa "andra" svara på..
Användarvisningsbild
av PaNi
Intressant det där att man har en tendens att välja bil efter extrembehoven man har ett par gånger per år. Har gjort precis samma sak själv. Ett par gånger per år packar jag V70:n och takboxen full, ännu mer sällan använder jag dragkroken. Sen sitter jag övriga 50 veckor ensam i min stora bil. Nu när jag insett hur dumt detta är har jag bestämt mig för att nästa bil blir en V60. Den kommer att vara för liten några gånger per år, men ack vad roligt jag ska ha till vardags när jag slipper släpa runt på onödiga V70-kilon.

En ännu mer extrem tanke: Idag har vi en V70 och en VW Polo. Egentligen skulle det funka med en VW Polo och en C30 till vardags. De gånger hela familjen åker till fjällen skulle man faktiskt kunna köra med båda bilarna. Totalkostnaden per år hade förmodligen blivit mycket lägre. Vågar man satsa på ett sådant upplägg?
av Biltoken
Spoiler »
Har som dig och många andra samma situation, kör 95% av tiden själv i bilen en XC60. Det går ju faktiskt att hyra en stor Volvo de få veckor per år som man har behov av det. Antagligen skulle man spara in så mycket att man kunde åka på ytterligare en charteresa med familjen per år.

Men man är väl helt enkelt lite omodern och kan inte bryta gamla mönster...
Användarvisningsbild
av Bosse78
Biltoken skrev:
PaNi skrev:Intressant det där att man har en tendens att välja bil efter extrembehoven man har ett par gånger per år. Har gjort precis samma sak själv. Ett par gånger per år packar jag V70:n och takboxen full, ännu mer sällan använder jag dragkroken. Sen sitter jag övriga 50 veckor ensam i min stora bil. Nu när jag insett hur dumt detta är har jag bestämt mig för att nästa bil blir en V60. Den kommer att vara för liten några gånger per år, men ack vad roligt jag ska ha till vardags när jag slipper släpa runt på onödiga V70-kilon.

En ännu mer extrem tanke: Idag har vi en V70 och en VW Polo. Egentligen skulle det funka med en VW Polo och en C30 till vardags. De gånger hela familjen åker till fjällen skulle man faktiskt kunna köra med båda bilarna. Totalkostnaden per år hade förmodligen blivit mycket lägre. Vågar man satsa på ett sådant upplägg?
Har som dig och många andra samma situation, kör 95% av tiden själv i bilen en XC60. Det går ju faktiskt att hyra en stor Volvo de få veckor per år som man har behov av det. Antagligen skulle man spara in så mycket att man kunde åka på ytterligare en charteresa med familjen per år.

Men man är väl helt enkelt lite omodern och kan inte bryta gamla mönster...
Själv så kör jag runt i en för liten bil 365 dagar om året bara för att jag inte tycker om kombi :D
Användarvisningsbild
av len
Som en värmepump, dimensioneras för 90 % av värmebehovet. När det är sk-tkallt, tar den tillskottsvärme från elnätet. Innan jag började med awd, körde jag fwd och snökedjor i bagaget för den gången jag inte kom fram (eller loss).
Så nödvändigt med awd är det ju inte för normal körning tycker jag.
av sweborn
Tycker jämförelsen med AC är relevant. Ungefär samma kostnad och man behöver inte AC eller AWD för att komma från till målet. Men det kan ju vara värt att betala för både AC och AWD om man har provat på det och anser det värt pengarna. En sorts bekvämlighet, och i bägge fallen faktiskt säkerhetsutrustning jag inte vill vara utan nu när jag har familj. Jag köper hellre (med min budget) en Volvo med AWD än en BMW med bakhjulsdrift trots att jag är en BMW kille. Får drömma istället.
Användarvisningsbild
av MartinS
Spoiler »
Vad skall jag till AC till, det är ju bara på sommaren det är varm ute, och inte ens alla dagar då heller? ;-)

Bra jämförelse tycker jag.

/Martin
av Biltoken
MartinS skrev:
sweborn skrev:Tycker jämförelsen med AC är relevant. Ungefär samma kostnad och man behöver inte AC eller AWD för att komma från till målet. Men det kan ju vara värt att betala för både AC och AWD om man har provat på det och anser det värt pengarna. En sorts bekvämlighet, och i bägge fallen faktiskt säkerhetsutrustning jag inte vill vara utan nu när jag har familj. Jag köper hellre (med min budget) en Volvo med AWD än en BMW med bakhjulsdrift trots att jag är en BMW kille. Får drömma istället.
Vad skall jag till AC till, det är ju bara på sommaren det är varm ute, och inte ens alla dagar då heller? ;-)

Bra jämförelse tycker jag.

/Martin
Intressant!

Visste inte att man kan köpa en Volvo utan AC idag. Hur mycket billigare är en bil utan? I nivå med AWD?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5