Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Volvo väljer nog efter vilka bilar som står för största volymen i Sverige. Etanol är ju inte så vanligt om det finns på Volvos övriga marknad.
Användarvisningsbild
av Funk
Dessutom finns/fanns det troligen ingen möjlighet att klassa dem som miljöbilar ändå eftersom dom skulle dra för mycket bränsle för att klara gränserna för förbrukning. Således finns/fanns ingen större säljpotential att anpassa dom till E85.

/Thomas
av MattiasD
Ja, troligen hade det varit svårt att få miljöklassningen även med etanol (med dagens stela modell). Men det är ju ändå bättre att en energislukande bil förbrukar förnyelsebar energi än fossil energi. Därför vore en miljöbilklassning som tar hänsyn till detta bra.

Kunderna måste ju också ställa krav och fråga efter etanolmotorer. Tyvärr verkar Svenssons logik fungera så, att sparar jag inte 300 kr / månaden på en bil för 300-500 k kr, ja då är det fossilbränsle av smutsigaste sort som gäller. Jag är säker på att bilmodellerna funnits med etanolmotorer som efterfrågan funnits.
av Sharkbait
AndS skrev:Volvo väljer nog efter vilka bilar som står för största volymen i Sverige. Etanol är ju inte så vanligt om det finns på Volvos övriga marknad.
XC70 och V70 är samma bil. Så på vilket sätt skulle Volvo gå minus om man erbjöd etanol till XC70 som man gör till V70?

XC60 är en väldigt populär bil så där tycker jag det är väldigt märkligt att man inte har kommit med etanol till XC60.

Volvo erbjuderr etanol till alla modeller utom XC60/70/90 och C70.
av Sharkbait
Funk skrev:Dessutom finns/fanns det troligen ingen möjlighet att klassa dem som miljöbilar ändå eftersom dom skulle dra för mycket bränsle för att klara gränserna för förbrukning. Således finns/fanns ingen större säljpotential att anpassa dom till E85.

/Thomas
Man skulle inte kunna klassa etanol till XC60/70/90 som miljöbil. Etanolmotorerna skulle verkligen visa sin rätta sida att vara ineffektiva/törstiga motorer till XC60/70/90. Jag tror att det är därför man inte erbjuder etanol till dessa "större" bilar för kostnaden för bränslet skulle bli dyrare än bensin/diesel per mil. Därav skulle det inte bli någon köpkraft utav etanol till XC60/70/90.

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]