Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jgbptl
Fast monterat fäste från Brodit på vänster A-stolpe. Orsaken till att jag valt A-stolpen i stället för över ett luftgaller (som nog är vanligare) är dels att jag inte vill blockera luftgallren och dels att den med den monteringen kommer lite högre upp vilket jag inbillar mig borde ge lite bättre mottagningsförhållanden.

På den gamla goda tiden, när det fanns telefoner man ville ha med uttag för extern antenn, monterade jag den oftast nere på höger sida av mittkonsolen och kopplade den till en extern antenn. Det var en drastisk skillnad med en extern antenn när man var ute och körde lite vid sidan av de mest tätbefolkade områdena.
av MarcusJ75
Exomount med fantastisk sugpropp som fäster var som helst t ex instrumentbrädan. Universalklämma som passar alla telefoner upp till skärmstorlek 5 tum. Liggande eller stående telefon, bara att vrida kulleden. Rekommenderas!!! :D
av plamek
Bild

Jag skaffade först en Proclip 854115 "ONLY for wood grain panel" för att hålla fast en manöverpanel till en komradio, men jag tyckte att den var så otroligt stygg mot instrumentbrädan. Trots att jag tunnade ut tabbarna som ska lirkas in med hjälp av kilen och filade en liten släppvinkel på hullingarna så fick jag aldrig riktigt in den i underkanten. I överkanten satt den så hårt att en liten flisa av träet lossnade när jag skulle få bort eländet fastän jag använde kilen. På sikt hade det nog blivit märken den mjuka plasten i instrumentbrädan också.

Efter sökning i forumet fick jag tipset om Clas Ohlson universalhållare 32-1760, och den var ett steg på rätt väg. Ännu bättre var hållaren 38-4026 för Iphone, med två sådana bredvid varandra fick jag en riktigt stadig infästning utan tillstymmelse till att skada någonting. Iphonehållaren är bättre än universalhållaren på det sättet att den sitter fast fjäderbelastat i ventilationsgallret.

Kan meddela att jag använde Procliplösningen i en tidigare Volvo V50 och där fungerade den perfekt, den satt "lagom" hårt och man behövde inte vålda så hårt med kilen för att få fast och ta bort den.
av blådåren
Är därför jag föredrar "Brodit" när jag monterar i bilar på jobbet, deras grejor funkar!.

Provade "proclip" ett tag men dom är väldigt ojämna i kvalite`n , till vissa bilar är dom kalas , andra katastrof..
av plamek
blådåren skrev:Är därför jag föredrar "Brodit" när jag monterar i bilar på jobbet, deras grejor funkar!.

Provade "proclip" ett tag men dom är väldigt ojämna i kvalite`n , till vissa bilar är dom kalas , andra katastrof..
Men är det inte Brodit som gör Proclip?
av blådåren
Rörde ihop "proclip" med "safetyclip" och ett danskt märke som jag inte kommer ihåg namnet på :oops: , kan vara carcom lr nåt sånt.
Säger bara "brodit" på jobbet när det handlar om byglar och hållare :) .
Användarvisningsbild
av mange69
Monterat min på samma ställe som Snacksalig, men med brodithållare. Det gör att man kan dra 12V-sladden dold bakom stereokonsollen till 12V-uttaget mellan framstolarna. Funderade på montera 12V bakom konsollen som många gjort, men tycker inte det var värt de 1000-1500 kr det kostade.
Denna placering gör även att man kan faktiskt nyttja telefonen som navigator och då kör jag Navigon för Android. Fungerar riktigt bra.
av Thella
Snacksalig skrev:Jag har monterat en magnethållare på ventgallret, enligt instruktion från detta forum.
En liten platta på mobilen gör att jag kan sätta upp den där, liksom den lösa GPS:en, när behovet faller på.

Lysande smidig och diskret lösning, om ni frågar mig.
Funkar den med iPhone? Är ju glashölje...

Om så hur pass hårt sitter telefonen? Ingen risk att den ramlar?

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]