Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC70kimmo skrev:
Omek skrev:1. Mörkerseendet blir inte bättre med åren.
2. Kör du i 140 km/h så finns det inget halvljus som INTE upplevs som otrillräkligt.

Största felet kan finnas bakom ratten.

Men, med all respekt..

Jag vet inte säkert.

Det kan dock vara så.
Ne folk nu var det allt lite snabb påhopp här..

Först och främst.. så är inte 140km/h något väldigt ovanligt på E6 mitt i natten.. Jag är mer orolig för dom utländska lastbilarna som kommer ikapp en när man kör i 100-110km/h.. Jag tycker att jag är den enda som håller mig i högerfilen och kör hyffsat lagligt.

Ni kan gott prova ut det där själv och köra 1timma mitt i natten "5dagar i veckan" på en nästan otrafikerad motorväg genom norra bohuslän där det är några mil melllan varje avfart.. Farten ökar sakta men säkert

Givetvis påverkar åldern på synförmågan när det är mörkt. Men detta hoppas jag inte har dykt upp på 30dagar för då får jag nog ringa läkaren imorgon
Som man bäddar..

Och nu bäddar du dåligt igen..

"Otrafikerade vägar.. "

Tänd helljuset. :wink:

30 dagar.. Nej, synnedsättningen kommer inte retroaktivt 10 år på 30 dagar efter det att man fyllt 40.

Men, jag förstår fortfarande inte ditt problem.

Är det lastbilarna som kör om dig om du ligger 110 km/h eller är det halvljuset på din bil???
Omek skrev:
XC70kimmo skrev:
Omek skrev:1. Mörkerseendet blir inte bättre med åren.
2. Kör du i 140 km/h så finns det inget halvljus som INTE upplevs som otrillräkligt.

Största felet kan finnas bakom ratten.

Men, med all respekt..

Jag vet inte säkert.

Det kan dock vara så.
Ne folk nu var det allt lite snabb påhopp här..

Först och främst.. så är inte 140km/h något väldigt ovanligt på E6 mitt i natten.. Jag är mer orolig för dom utländska lastbilarna som kommer ikapp en när man kör i 100-110km/h.. Jag tycker att jag är den enda som håller mig i högerfilen och kör hyffsat lagligt.

Ni kan gott prova ut det där själv och köra 1timma mitt i natten "5dagar i veckan" på en nästan otrafikerad motorväg genom norra bohuslän där det är några mil melllan varje avfart.. Farten ökar sakta men säkert

Givetvis påverkar åldern på synförmågan när det är mörkt. Men detta hoppas jag inte har dykt upp på 30dagar för då får jag nog ringa läkaren imorgon
Som man bäddar..

Och nu bäddar du dåligt igen..

"Otrafikerade vägar.. "

Tänd helljuset. :wink:

30 dagar.. Nej, synnedsättningen kommer inte retroaktivt 10 år på 30 dagar efter det att man fyllt 40.

Men, jag förstår fortfarande inte ditt problem.

Är det lastbilarna som kör om dig om du ligger 110 km/h eller är det halvljuset på din bil???
Ok.. ne ska inte ha några fler ursäkter för att jag kör fort.. Den delen får polisen ta hand om.. Ni får hålla er till mitt halvljus problem. Halvljuset är helt värdelöst i alla fall. Som någon nämnde tidigare borde den vara i alla fall 100meter..
Här har jag lagt upp några bilder på justerskruvarna på dual xenon strålkastarna, vet inte om det är samma på dom aktiva men med en 6mm hylsmejsel så justerar du lätt som en plätt själv.
Jag har med mig min mejsel i bilen för att trimma in dom "optimalt" det är svårt att hitta rätt direkt.
Efter att volvo justerade mina så var dom alldeles för högt ställda!
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... a&start=20
akterspegel skrev:Här har jag lagt upp några bilder på justerskruvarna på dual xenon strålkastarna, vet inte om det är samma på dom aktiva men med en 6mm hylsmejsel så justerar du lätt som en plätt själv.
Jag har med mig min mejsel i bilen för att trimma in dom "optimalt" det är svårt att hitta rätt direkt.
Efter att volvo justerade mina så var dom alldeles för högt ställda!
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... a&start=20
Tack ska prova detta... kom precis hem och märkte att det var t.o.m sämre än jag trodde.. ser kanske max 40meter framåt.. men hoppas det blir skillnad när jag skruvar lite.
Som tillägg till det jag skrev tidigare:

Tror inte att någon här egentligen bryr sig om du mitt i natten på en tom väg håller vare sig 140 eller 350 km/h..
Det som -i alla fall- ja reagerade på var alla motsägelser i dina komentarer, precis det samma som omek reagerade på. Vägen var tom enligt dig = då borde det gå att köra med helljus, och går det inte att köra med helljus så fattar jag inte att man törs köra så fort så att om något dyker upp på vägen så skulle du hinna bromsa ner till kanske 100 km/h innan du smäller.
Att du anser att du i den hastigheten kör lagligt blir väldigt motsägelsefullt!
Att du sen tycker det är olustigt med lastbilar som kör 100-110 km/h, det kan jag hålla med dig om, men lägg dig på 111 km/h så är ju det problemet löst.. Två fel gör ju inte ett rätt!

Slutkläm:
Vi på forumet värnar om våra "medlemmar" och det vore ju tragiskt om vi skulle tappa dig för att du tar en älg i hundra knyck!
Hej!

Hade en S60 MY11 innan med xenon och där blinkade nästan dagligen andra bilar på mig och tyckte att halvljuset bländade. Med XC70 MY12 har det inte hänt en enda gång. Tycker också att halvljuset på S60n upplevdes betydligt bättre. Men jag har alltid trott det har berott på annorlunda utformning av strålkastarna. Men det kan alltså även vara feljusterat.

Mvh, Kalle.
Ok.. ne ska inte ha några fler ursäkter för att jag kör fort.. Den delen får polisen ta hand om.. Ni får hålla er till mitt halvljus problem. Halvljuset är helt värdelöst i alla fall. Som någon nämnde tidigare borde den vara i alla fall 100meter..
Ja, så kan man ju svara när det inte passar...

Sen kan det ju vara så att ditt halvljusproblem hänger ihop med att du kör i 140 km/h på en mörk väg.

Oops.. det fick vi INTE kommentera....

Varför postar du här öht..?

Är du säker på att du låst stallet?
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]