Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
bensinskalle skrev:Om vi säger såhär

Min 240 går mycket stabilare på vintern än min v70.... En lätt dutt på gasen så vänder 240in runt snällt och fint i en skarp kurva i 70. I 70 hade v70:in varit 20 meter ut i skogen...
Man kan ju sänka hastigheten också så man slipper köra bredställ i 240n och köra av vägen i V70n. På allmän väg.

Om man säger så.
av XC70kimmo
Jag valde själv awd nu när jag bytte bil efter många år med framhjulsdrift.. Jag har verkligen inga behov för awd men tanken att kunna ta sig fram vid behov lockade nog fram denna köp.

Det är först nu efter köpet av awd man letar efter vägar och situationer som kräver detta.. Har pendlat i 6 år (6000mil per år) utan att köra fast med fwd.. nu har jag sedan bil bytet ca 1månad.. verkligen behövt awd 3 gånger..

Men det känns väldigt tryggt och köra awd :D
Användarvisningsbild
av bensinskalle
StringerBell skrev:
bensinskalle skrev:Om vi säger såhär

Min 240 går mycket stabilare på vintern än min v70.... En lätt dutt på gasen så vänder 240in runt snällt och fint i en skarp kurva i 70. I 70 hade v70:in varit 20 meter ut i skogen...
Man kan ju sänka hastigheten också så man slipper köra bredställ i 240n och köra av vägen i V70n. På allmän väg.

Om man säger så.
Det var bara ett exempel ;)

Men helt allvarligt, förstår inte hur det kan vara så dåligt fäste, man får verkligen krypköra, och kör man liiite för fort går det bara rakt fram. Nu har inte jag antispinn, men det är det inte i 240:in heller
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Kommer aldrig bli några rätta svar i tråden. Olika behov = olika bilar.
av Lövet
Svaret på frågan om det behövs för att åka till Sälen och Åre tycker jag har besvarats ganska klart - nej awd behövs inte för det.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är ju rätt intressant den där vanan att köpa bil efter de extrembehov man har ett par gånger om året istället för de normala behoven man har 95% av de övriga dagarna. Dvs man tänker på semestern och allt man måste ha med sig under några veckor, och kör sedan resten av året omkring med en kubikmeter luft som aldrig används. Man kunde göra kalkylen att köpa för vardagen att kompensera för extrembehoven, t.ex. genom att skaffa packutrymme för semestern via en takbox. Eller så gör man två felslut och köper både för stor bil och en stor takbox.

Samma sak med dubbdäck i södra Sverige. 5% av dagarna med svår halka. 95% våt eller torr asfalt.
av Mwi
StefanN skrev:Fick ställa polarens V70 FWD och gå sista 500met när vi var i Norrtälje och det snöade sist, det hade vi garanterat inte behövt med min bil.
Men i norra Sverige fungerar snöröjningen :lol: Körde 350 mil i norr för tre veckor sedan. V70 2,4D aut 2010 med Hakka 7 gick perfekt hela tiden. E4:an upp till Luleå sedan till Kiruna via Pajala och inlandsvägen hem, det är ett helt annat grepp på snön i norr jämfört med den i södra Sverige.
Användarvisningsbild
av MartinS
StringerBell skrev: Samma sak med dubbdäck i södra Sverige. 5% av dagarna med svår halka. 95% våt eller torr asfalt.
Så det är okej att köra av vägen 5% av dagarna om året eller hur menar du? För inte f-n står bilar med dubbfritt stilla de 5% av dagarna det kan jag lova dig.

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.