Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Gourmand skrev:Det där med BMW-dieslarna förvånar mig inte. Deras erfarenhet av att bygga dieselmotorer är nästan lika låg som Volvos. Sen litar jag betydligt mer på två erfarna, oberoende bilmekaniker än till mycket som refereras till här på forumet. Bilmekar är sällan lojala med något bilmärke, vilket ofta är fallet med entusiastiska privatägare till bilar. Det förefaller som att många bilägare ser det som en personlig förolämpning att knysta om något som skulle kunna uppfattas som negativt om deras eget märke.
Inte sällan blir det rätt komiskt på ett forum som detta. Svär inte i kyrkan, för helvete !!
Ska börja med att klargöra att jag har ingen aning om felfrekvenser på några motorer, men är van att arbete med statistik och "upplevda fel" i storskaligt supportverksamhet.
Det är alltid lite lurigt att hänvisa till något generellt. T.ex. en motor från -98 som rullat många mil kan vara i slutet av sin produktcykel, inga barnsjukdomar och en ny finns nu ute på marknanden och sedan jämföra mot en modellserie på 5-cyl motorer där grundkonstruktionen är liknande men att ingående komponenter förändrats över åren. Vid jämförelse måste man även ta hänsyn till antalet sålda av varje förekommande modell och i detta fallet måste det kanske enbart utgå från Sverige om man ska finna någon statistik.
Men det jag kan fastslå generellt är att ett problem som uppstår under en viss period kan leva med en produkt via "rykten" i åratal och även vidareförmedlas lite vårdslöst av även de mest professionella inom området, trots att en svaghet i konstruktionen åtgärdats sedan lång tid tillbaka.
Det enda sättet att balansera det subjektiva är att med statistik över antalet problem i förhållande till volym göra en sådan bedömning.
Det är lite av det klassiska talesättet "även om du gjort 9 perfekta arbeten så kommer man bara ihåg det tionde om du slarvar med det", vilket då blir normgivande.
För att kunna fastslå kvaliten här måste man veta hur många motorer av varje bilfabrikat och modell som sålts inom ett statistiskt säkrat område och sedan jämföra med antal fel, samt även feltypen. När detta görs så brukar det objektiva resultatet i många fall skilja sig från det subjektiva.
av sweborn
Gourmand skrev:Det där med BMW-dieslarna förvånar mig inte. Deras erfarenhet av att bygga dieselmotorer är nästan lika låg som Volvos. Sen litar jag betydligt mer på två erfarna, oberoende bilmekaniker än till mycket som refereras till här på forumet. Bilmekar är sällan lojala med något bilmärke, vilket ofta är fallet med entusiastiska privatägare till bilar. Det förefaller som att många bilägare ser det som en personlig förolämpning att knysta om något som skulle kunna uppfattas som negativt om deras eget märke.
Inte sällan blir det rätt komiskt på ett forum som detta. Svär inte i kyrkan, för helvete !!
Har aldrig träffat en oberoende bilmekaniker. De har alla sin nisch angående fabrikat på de motorer/bilar de är duktiga på, annars är de inte duktiga på något och jag skulle definitivt inte lita på vad de säger. De som är duktiga på något utgår jag från talar i egen sak, dvs gott om deras egen kunskapsbas och inkomstkälla.
av Gourmand
Återigen, man väljer själv vad man vill tro på. En riktig bilmekaniker är något helt annat än de s.k. serviceteknikerna som de kallas för på nysvenska och som man hittar på auktoriserade s.k. märkesverkstäder. Har man jobbat med motorer i 30 år och dessutom har nöjda kunder, då vet man som regel vad man talar om. Har man dessutom erfarenheter från de flesta bilmärken så blir trovärdigheten ännu större. Mer oberoende än så är svårt att bli.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Oavsett statestik och rapporter.

Jag tycker det är helt "hål i huvudet" och totalidiotiskt att man inte har en liten plastflärp mellan aggregatremmen och kamremmen så de inte kan trassla ihop sig med varandra med totalras som följd.

Vad sparar man på att inte ha en plastflärp där 0.0000000001 öre eller ?:-/

Det betalar jag gärna för att slippa risken för totalras om det händer en skitsak med något som drivs av aggregatremmen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Troligtvis tjänade man tillräckligt mycket på det för att sen när rasen sker kunna ta det på goodwill i flera fall.

Men jag håller med dig. Idiotiskt konstruerat!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Idag är det bara utsidan som räknas.....

Normalköparen betalar nog heller 25.000 kr för R-design plastflärpar på bilens utsida som gör bilen långsammare men ser ball ut, Istället för att betala 0.25 kr för en osynlig plastflärp i motorn som förhindrar totala motorras.
Användarvisningsbild
av len
VolvoB20 skrev:Normalköparen betalar nog heller 25.000 kr för R-design plastflärpar på bilens utsida som gör bilen långsammare men ser ball ut, Istället för att betala 0.25 kr för en osynlig plastflärp i motorn som förhindrar totala motorras.
Håller med helt. Och min pajade i juli =semester så lägg till hyrbilen samt sedan 400 km för att hämta den reparerade efter ca 4 veckor.
Men som sagt, felkonstruktionen upptäcktes nog efter några år, och grunden är ju en ac-kompressor med dåliga lager.
Sedan var det inte så skoj, att i 120 knutar och svag vänsterkurva på motorvägen (med östersjön nedanför) uppleva att motorn bara "smäller" och dör. Direkt försvann styrservo och bromsservo och all el ....Fast en superskicklig förare klarar ju allt!! :mrgreen: :mrgreen:
av Omek
VolvoB20 skrev:Oavsett statestik och rapporter.

Jag tycker det är helt "hål i huvudet" och totalidiotiskt att man inte har en liten plastflärp mellan aggregatremmen och kamremmen så de inte kan trassla ihop sig med varandra med totalras som följd.

Vad sparar man på att inte ha en plastflärp där 0.0000000001 öre eller ?:-/

Det betalar jag gärna för att slippa risken för totalras om det händer en skitsak med något som drivs av aggregatremmen.
Vad snackar du om?

Plastflärp?

Jodå, seru..

Här har vi någon som fattat problemet och dessutom löst det...

Zzzzz..
av viktore
Gourmand skrev:Återigen, man väljer själv vad man vill tro på. En riktig bilmekaniker är något helt annat än de s.k. serviceteknikerna som de kallas för på nysvenska och som man hittar på auktoriserade s.k. märkesverkstäder. Har man jobbat med motorer i 30 år och dessutom har nöjda kunder, då vet man som regel vad man talar om. Har man dessutom erfarenheter från de flesta bilmärken så blir trovärdigheten ännu större. Mer oberoende än så är svårt att bli.
Ja det är ju verkligen svårt att avgöra vad som är trovärdigast, subjektiva erfarenheter/åsikter från två helt okända mekaniker, eller en utförlig undersökning från ett av Sveriges större försäkringsbolag.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]