- ons 22 feb 2012, 09:16
#621230
Det är alltid lite lurigt att hänvisa till något generellt. T.ex. en motor från -98 som rullat många mil kan vara i slutet av sin produktcykel, inga barnsjukdomar och en ny finns nu ute på marknanden och sedan jämföra mot en modellserie på 5-cyl motorer där grundkonstruktionen är liknande men att ingående komponenter förändrats över åren. Vid jämförelse måste man även ta hänsyn till antalet sålda av varje förekommande modell och i detta fallet måste det kanske enbart utgå från Sverige om man ska finna någon statistik.
Men det jag kan fastslå generellt är att ett problem som uppstår under en viss period kan leva med en produkt via "rykten" i åratal och även vidareförmedlas lite vårdslöst av även de mest professionella inom området, trots att en svaghet i konstruktionen åtgärdats sedan lång tid tillbaka.
Det enda sättet att balansera det subjektiva är att med statistik över antalet problem i förhållande till volym göra en sådan bedömning.
Det är lite av det klassiska talesättet "även om du gjort 9 perfekta arbeten så kommer man bara ihåg det tionde om du slarvar med det", vilket då blir normgivande.
För att kunna fastslå kvaliten här måste man veta hur många motorer av varje bilfabrikat och modell som sålts inom ett statistiskt säkrat område och sedan jämföra med antal fel, samt även feltypen. När detta görs så brukar det objektiva resultatet i många fall skilja sig från det subjektiva.
Gourmand skrev:Det där med BMW-dieslarna förvånar mig inte. Deras erfarenhet av att bygga dieselmotorer är nästan lika låg som Volvos. Sen litar jag betydligt mer på två erfarna, oberoende bilmekaniker än till mycket som refereras till här på forumet. Bilmekar är sällan lojala med något bilmärke, vilket ofta är fallet med entusiastiska privatägare till bilar. Det förefaller som att många bilägare ser det som en personlig förolämpning att knysta om något som skulle kunna uppfattas som negativt om deras eget märke.Ska börja med att klargöra att jag har ingen aning om felfrekvenser på några motorer, men är van att arbete med statistik och "upplevda fel" i storskaligt supportverksamhet.
Inte sällan blir det rätt komiskt på ett forum som detta. Svär inte i kyrkan, för helvete !!
Det är alltid lite lurigt att hänvisa till något generellt. T.ex. en motor från -98 som rullat många mil kan vara i slutet av sin produktcykel, inga barnsjukdomar och en ny finns nu ute på marknanden och sedan jämföra mot en modellserie på 5-cyl motorer där grundkonstruktionen är liknande men att ingående komponenter förändrats över åren. Vid jämförelse måste man även ta hänsyn till antalet sålda av varje förekommande modell och i detta fallet måste det kanske enbart utgå från Sverige om man ska finna någon statistik.
Men det jag kan fastslå generellt är att ett problem som uppstår under en viss period kan leva med en produkt via "rykten" i åratal och även vidareförmedlas lite vårdslöst av även de mest professionella inom området, trots att en svaghet i konstruktionen åtgärdats sedan lång tid tillbaka.
Det enda sättet att balansera det subjektiva är att med statistik över antalet problem i förhållande till volym göra en sådan bedömning.
Det är lite av det klassiska talesättet "även om du gjort 9 perfekta arbeten så kommer man bara ihåg det tionde om du slarvar med det", vilket då blir normgivande.
För att kunna fastslå kvaliten här måste man veta hur många motorer av varje bilfabrikat och modell som sålts inom ett statistiskt säkrat område och sedan jämföra med antal fel, samt även feltypen. När detta görs så brukar det objektiva resultatet i många fall skilja sig från det subjektiva.
V90 CC D4 AWD - 17