Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! Har en fråga angående Xeonljusen på V70 MY09. Har inte riktigt fattat skillnaden på dessa och "vanliga" mer än att dom ger skarpare ljus? Är det något som helst rörelsemönster i dessa på en V70, dvs att dom förändrar sig efter terräng etc? Lägger inte märke till något sådant på min mer än att dom åker liksom upp och ner när jag startar bilen:) Som ni fattar är jag inte personen som Volvo Personbilar skulle anställa som teknisk utvecklare :)

Lite nyfiken på info kring denna fråga dock!
av llesrof
De ger bättre ljus helt enkelt. För att ljusen skall röra sig, alltså följa med i kurvorna, måste bilen vara utrustad med aktiva strålkastare och de är just... aktiva :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
Xenon, eller som urladdningslampor har divers fördelar, bland annat lägre strömförbrukning i förhållande till mängden ljus. Detta innebär i praktiken att om man nöjer sig med samma ljusstyrka som en halogenlampa så får man lägre ström och således lägre värmeutveckling..

En annan fördel jämfört med halogen är att dom är väldigt okänsliga mot vibrationer..

Har använts på många andra ställen innan de letade sig in i bilar..
Användarvisningsbild
av Variosboy
saxat från wikipedia:

"Xenon short-arc lamps were invented in the 1940s in Germany and introduced in 1951 by Osram. First launched in the 2kW size (XBO2001), these lamps saw wide use in movie projection"

"In 1991 "xenon headlamps" were introduced for vehicles. These are actually metal-halide lamps; the xenon gas is used only to provide some light immediately upon lamp startup, as required for safety in an automotive headlamp application"

Så både ja å nej med andra ord! Dom är inte framtagna för bilar, men man har "tillsatt" xenongas i bilars urladdningslampor för att få dom att starta fortare..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
55W halogen = 1500-1600 Lumen ljusstyrka

35 W xenon = 3000 - 3500 Lumen ljusstyrka

Dubbelt så mycket/startkt ljus om du har xenon alltså.... inte ens om du kör med halv+dimljus tilsammas på halogenbilen får du lika mycket ljus som på en bil med xenon.
av dst02
volvobrasse skrev:Hej! Har en fråga angående Xeonljusen på V70 MY09. Har inte riktigt fattat skillnaden på dessa och "vanliga" mer än att dom ger skarpare ljus? Är det något som helst rörelsemönster i dessa på en V70, dvs att dom förändrar sig efter terräng etc? Lägger inte märke till något sådant på min mer än att dom åker liksom upp och ner när jag startar bilen:) Som ni fattar är jag inte personen som Volvo Personbilar skulle anställa som teknisk utvecklare :)

Är det inte så att xenonljusen har automatisk viddreglering som är hastighetsberoende samt automatisk höjdreglering beroende på hur bilen är lastad?
Vill iallafall minnas att BMW har/haft de på sina nyare bilar.
Användarvisningsbild
av akterspegel
dst02 skrev:
volvobrasse skrev:Hej! Har en fråga angående Xeonljusen på V70 MY09. Har inte riktigt fattat skillnaden på dessa och "vanliga" mer än att dom ger skarpare ljus? Är det något som helst rörelsemönster i dessa på en V70, dvs att dom förändrar sig efter terräng etc? Lägger inte märke till något sådant på min mer än att dom åker liksom upp och ner när jag startar bilen:) Som ni fattar är jag inte personen som Volvo Personbilar skulle anställa som teknisk utvecklare :)

Är det inte så att xenonljusen har automatisk viddreglering som är hastighetsberoende samt automatisk höjdreglering beroende på hur bilen är lastad?
Vill iallafall minnas att BMW har/haft de på sina nyare bilar.
Höjdreglering är det lag på men någon automatisk brännviddsjustering har jag inte hört talas om, låter konstigt för då borde man ju blända mötande om man kör fort med halvljus!?
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]