Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Biltoken
Jag håller med Steff!

Förbrukningen minskar inte efter x antal mil. Körde ca 2800 mil med min 2,4D utan att förbrukningen minskade och nu ca 1500 mil med min D3:a med exakt samma förbrukning som ny.

Jag har en teori om däckens bredd och förbrukning på just XC60.

Eftersom bilen väger över 2 ton skulle lättrullande däck vara av betydelse. Jag har orginal 18" på sommardäcken och 17" 235 bredd (continental SUV dubbfria) på vinterdäcken och trots bilens tyngd rullar bilen "tungt" även i nerförsbackar.
Uppför ser man nästan hur bränslemätaren sjunker. :D
av volvoc70cab
Har tidigare haft inlägg om förbrukning för XC60 FWD (175 hp). Tror att körsättet har stor betydelse. Kör fort samt accelera medför med automatik högre förbrukning. Kör man lugnt och ej håller hastigheter över 100 km/h kan man få bättre bränsleförbrukning. Berättade tidigare här i forumet att när vi var på väg hem från södern så tankade vi utanför Hamburg med tysk diesel. Vi fick då en verklig förbrukning på 0,45 l/mil. Sen kan jag inte förstå att man måste hålla högre hastighet i ex.vis Tyskland. Vid ett tillfälle hade vi en passagerare i 30 års åldern från Tyskland då vi for fram i 100 km/h. Rätt som det var under resans gång kommenterade han hastigheten så här- Vad behagligt det är att åka i lugn takt, man känner ingen stress.
av Biltoken
Det är lite konstigt att köpa en ny bil för 400k som man inte bör köra snabbare än 100 km/h! Men så är det om man vill vara i närheten av deklarerade förbrukningen på XC60. Kan fö varna för Preems miljödiesel - Den har ett klart lägre energiinnehåll vilket gör att man inte kommer så långt på en tank.....
Användarvisningsbild
av Camel
volvoc70cab skrev:Kör man lugnt och ej håller hastigheter över 100 km/h kan man få bättre bränsleförbrukning.
Att lägre hastighet oftast betyder lägre förbrukning gäller generellt i princip alla bilar. Men XC60 har både hög luftmotståndskoefficient och stor frontarea. Då bränsleförbrukningen beroende av hastigheten i högre grad än på t.ex. V60.
volvoc70cab skrev:/.../vi for fram i 100 km/h. Rätt som det var under resans gång kommenterade han hastigheten så här- Vad behagligt det är att åka i lugn takt, man känner ingen stress.
Alla är vi olika, tur är väl det. :wink:
Användarvisningsbild
av XC60D3
Jag har min XC60 som pendlarbil. Förbrukningen ligger mellan 0.6-0.65 när jag kör lugnt. De senaste två tankningarna har jag testat köra mer normalt. Resultatet är 1,5 dl till. På 2345 mil så har jag använt 1609 liter = 0,67 l/m. Eller om man så vill 6,7 l/100 km.Bilen trivs på motorväg.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Biltoken skrev: Lägst förbrukning 75 km/h 5:ans växel jämn fart - D3 ca 0,6 l/mil
90 km/h 6:ans växel - D3 ca 0,75 l/mil
110 km/h - D3 ca 0,9 l/mil
120 km/h - D3 ca 1,1 l Mil
Oj, min drar 0,6 vid 90 km/h
Skulle jag dra på så drar den runt 0,9 vid 120 km/h

Men jag kör med AC'n avstängd utom när det behövs.
av mojja
XC60D3 skrev:
Biltoken skrev: Lägst förbrukning 75 km/h 5:ans växel jämn fart - D3 ca 0,6 l/mil
90 km/h 6:ans växel - D3 ca 0,75 l/mil
110 km/h - D3 ca 0,9 l/mil
120 km/h - D3 ca 1,1 l Mil
Oj, min drar 0,6 vid 90 km/h
Skulle jag dra på så drar den runt 0,9 vid 120 km/h

Men jag kör med AC'n avstängd utom när det behövs.
Xc60d3: du saknar både automat och awd på din bil och så har du en 2 liters maskin i pannrummet tacka fan för att den går snålare än en 2,4 l dubbelturbo maskin som desutom är kopplad till en aut och awd system.

Har sagt det innan men jag kommer inte 1 mil på en liter. Bränslet är det billigaste med nya bilar det är värre med dom andra kostnaderna.

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.

Kroken bryggar över deformationszonen. Det &a[…]