Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jahapp, då har jag fått domen:

Det har hänt är troligen följande. En slangklämma till vattnet har rostat sönder och släppt, varpå allt vatten försvunnit. Givaren för att varna för detta (att det går varmt?) var ur funktion. Toppen har blivit väldigt, väldigt varm och blivit böjd som en banan.

Det är alltså topplockspackningen som behöver åtgärdas - planas.

Verkstadskillen hade nog aldrig sett en så varmkörd topp, men trodde ändå att den skulle gå att plana (hade aldrig varit med om att behöva kassera en topp i alla fall). Han kunde inte svära på att motorn längre ner fortf var OK, men han trodde det.

Off the record kostnadsförslag (icke färdigräknat) 10-12 000 kronor.

I vårt läge var det väl just kostnadsförslag på 10-15 000 kronor vi inte ville ha, tror vi. Mindre än 10' och lagning hade känts som det bästa alternativet. Mer än 15' och det hade blivit inköp av en ny v70 för 15-20 000.

Vi ska kolla med andra verkstäder till att börja med. Den här brukar vara vit som snö och ganska dyr...

Andra idéer mottages tacksamt.

PS Bilen är alltså en -00, 30 000 mil, 170 hk, lite sliten i lack och klädsel, bes ua och skattad i okt 2011, ingen fungerande AC, det vi känt legat närmast till hands att byta har varit bromsoken fram.
Tycker det låter dyrt med planing samt packningsbyte + givare, skulle ringa runt ett par verkstäder till och kolla.
Har du inte tummen mitt i handen så fixar du det själv och lämnar toppen på planing, gjorde det själv på en annan bil planing 1500 kr, packningsats 425 och ett par timmar.
Det låter dyrt, planade min topp för 550kr, kolla om det finns någon "privat" mekare som kan fixa det, synd att du bor långt borta annars hade jag kunnat hjälpa dig
av *pettson*
Att påpeka att givaren för att varna för överhettning var ut funktion är en fantasi. Men det låter kunnigt och bra.
Det finns ingen sån givare överhuvudtaget. Det är instrument och motorgivare som finns och har fungerat eftersom du sett tempen innan och motorn gått normalt, men när det inte finns nåt vatten i motorn vid en så stor läcka, så stiger inte heller mätaren mot rött och vips åker man vidare. Det är alltså inget *Fel* på någon givare för att det blev såhär. Givarna är inte gjorda för att mäta upp ångtemperatur eller blocktemperatur.

Topplocket får vara som en banan på 0,5mm i böjen utan att vara fel. Det är YTTERST sällsynt att den blir mer böjd överhuvudtaget.
Måtten nedan gäller, dom är ur volvos renoveringshandbok för motortypen. Be att få måtten på skevheten upplästa eller uppskrivna. Jämför med måtten nedan.
Sen spelar det ingen roll vad en mekaniker säger utöver det, jag vågar sticka ut hakan och säga att 90% av topparna som planas inte behöver det.
Utöver det så görs säkert uppåt 60% av planingarna på fel sätt iallafall. (Ska göras med toppen lagd upponed, momentdragen mot uppsättningsbordet för att säkerställa så kamaxlarna går rakt även efter planing)
Det är INTE ovanligt att se toppar som planats och är hur fina som helst i packningsytan, men som är som bananer på kamaxelsidan. Få mäter ens upp hur hög toppen är innan bearbetning överhuvudtaget, vilket gör att ventiler och kolvar kan ta i efter bearbetning bland annat. Det händer också titt som tätt att man får skrota toppar som kunder kommer med, som dom betalt för att få iordning. Dom är antingen som bananer på kamaxelsidan vilket dom blir om man sätter upp dom fel. Eller också är dom tagna så mycket på höjden att ventilerna tar i kolvarna vid montering. Det är ju inte säkert det är första planingen toppen varit med om..

Kontrollmät cylinderhuvudets planhet
Använd stålIinjal och bladmått.
Max skevhet (Alla)
Längsled: 0,50mm = mindre än 0,50mm är bra och behöver inte bearbetas.
Tvärled: 0,20mm = mindre än 0,20mm är bra och behöver inte bearbetas.
Cylinderhuvudets höjd måste mätas innan bearbetning.
B5204.B5234.B5254 mm 129,O±O,05
B5252 .....................•.. mm 132,1±O,05
Max bearbetning (Alla): mm 0,30
Tack för respons!

Är tyvärr inte mekarintresserad/kunnig själv och dessutom höggravid och väldig otymplig och trött just nu och egentligen vill jag nog mest bara sälja bilen i befintligt skick (ni få gärna komma med prisförslag faktiskt, info om bilen finns högst upp på denna sida 2) och bara köpa en annan!
Finns en V70 här i närheten för 18 000 som är äldre, men har färre mil och verkar vara väl servad och fått mkt utbytt de sista åren. Men jag förstår ju att en 'ny' bil inte innebär några som helst garantier och den vi hade kände vi väl att vi lite koll på iaf (ja, bortsett från den där slangklämman då..).

Känns angeläget om att snabbt få en bil till till familjen - det är bökigt att hålla på att skjutsa varandra inte minst som jag med foglossning behöver baxa tvååringen in och ut ur bilen vid varje tillfälle, vi bor på landet och det är bara två-tre veckor kvar till beräknad förlossning. Så det snurrar lite i skallarna på oss just nu - hur kommer vi undan med minsta anstränging typ!
Rookkeer skrev:Det låter dyrt, planade min topp för 550kr, kolla om det finns någon "privat" mekare som kan fixa det, synd att du bor långt borta annars hade jag kunnat hjälpa dig
Tack ändå :-) Jo, vi fiskar lite efter andra prisförslag till att börja med, för att kunna ta ställning till hur vi ska göra!
Skulle personligen valt den sistnämda den första va rätt mycket skrapmärken och ser ut som en bula vä bakskärm samt inget slutrör/dämpare bak.
Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]