I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av 242DLL
Hej!
Köpte dubbla su med tillhörande grenrör/insug, tyvärr är "avgasdelen" lös, den har spruckit och gått av helt enkelt. Den är svetsad förr och har släppt i svetskanten ser man.

Så för att få ihop det igen hur gör jag då? Har en bra MIG svets med vanlig koppartråd, även tillgång till gaslåga för uppvärmning o kyning.
Alla tips är bra!!
Mvh
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att svetsa i gjutgods kan man bara lyckas med om man vet precis vad man gör och har erfarenhet av det.

Att förvärma med gaslåga är bvara att glömma, det är ugn som gäller. Dessutom så lär man ha speciell tillsats när man svetsar gjutgods. Att använda samma som till vanligt svartstål håller inte länge om ens alls. Och kyla ska man inte göra, efter svetsning så ska godset isoleras och få svalna väldigt långsamt.
av 242DLL
Okej men att testa skadar väl inte? :)
Isolera menar du med vanligt mineralukll då eller? Så har jag hört att man inte ska slipa med kapskiva för då blir de skit i porerna? Ska man tvätta med nåt medel eller hur ska man annars få rent?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Mja, att använda fel grejjer skadar mer än det gör nytta. Hade den som svetsade gjort rätt när det lagades förra gången hade det hållt. Man kan faktiskt hamna i ett läge där man lär kapa bort bitar av materialet och sedan bygga upp nytt. Vill man har det rent i porerna är det blästring som gäller.
av 242DLL
Jo de är klart, men jag ska göra ett försök annars köper jag ett nytt insug/grenrör.
SÅ ALLTSÅ: blästra, värma i ugn ca 150 grader(?), svetsa lite i taget och smida efter varje svets, sedan lägga isolering runt om!
Har jag fattat rätt? :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ja, det är väl rätt uppfattat. Man lär ju se till att materialet är genomvarmt riktigt innan. Det duger inte att det bara är varmt på ytan så det kan behöva ligga i ugnen en bra stundinnan.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dem formor som sysslar med sånt här brukar använda gas eller tig beroende på exakt vad som ska göras. Och någon annan tillsats är ju som sagt att rekommendera.

Har en Volvo C30 med D2 (1,6 l diesel ) motor och […]

Hej alla, Vet folk här om skillnaden mellan […]

"Limp home mode" ?

Samma visa idag igen ! :mad: Bilen svarar inte p&a[…]

Det var även 16 år sedan som kamremme[…]