Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Måste skaffa nytt avgasrör till min V40 -00.

Vet inte om det är hela eller sektioner av det.

Vad har ni för rekommendationer för att komma undan så kostnadseffektivt som möjligt?

Biltema? Mekonomen ? Original? annat?
av 780xlt
Har kollat vad som är trasigt. Burr...

-Läckage i och vid flexrören fram mellan grenrör/avgasrör
-spricka i rörsystemet framför kat
-rosthål i mellanljuddämparen
-skrammel (men fortfarande fungerande) i katalysator

Mekonomenverkstad:
Menar att flexdelarna inte finns lösa och måste köpas i sats med hela katalysatordelen.
Rekommenderade byte av hela systemet, pris 9700 inkl arbete

Aukt Volvoverkstad:
Menade att oftast är det så bra kvlite på grejerna att man kan svetsa och laga, men annars är det 12000 .

Burr.
Eftersom bilen är såpass gammal (2000) och gått såpass lång (ca 23000) så vill jag ju lägga minsta möjliga men att det ändå är fungerande.

Kollade på Biltema vad de har för grejer, men gällande kat så verkar de bara ha för årsmodell 1996--1998.

Tips om var jag hittar billiga delar alternativt bra firma som kan laga det som eventuellt kan lagas?
Jag bor i Göteborg
av metalHJ
Universal grejor finns alltid för avgassystem, därför bojkottar jag Mekonomens kommentar: lösa grejor finns inte att köpa. Finns en uppsjö av olika flexböjar som är universal och går att anpassa för varje bil.

Men att få verkstan att utföra jobbet under sånna premisser kanske inte är speciellt kostnadseffektivt då dom kommer plussa på en hel del för jobbet att modifiera grejorna. Så för att en sån lösning ska vara kostnadseffektiv bygger det ju på att man gör jobbet själv!

Kolla på skruvat.se, dom har sortiment för avgasrör. Annars är det biltema som du har nämnt. Skulle jag varit dig, skulle jag försökt köpa systemet själv så billigt som du kan hitta och sen be en verkstad montera!
av nilo
Nu vet jag inte om du har hunnit laga bilen. Sedan vet jag inte om det är sugmotor eller turbo du har heller. Men avgassystem kan du fixa jäkligt billigt.

Jag köpte som exempel en 3" downpipe till min s40 t4 -00 för 600kr splitter ny.
Finns folk på blocket som säljer downpipe, cat mm. i bra skick för runt 1500kr. Så släng inte ut stora pengar på det där. Annars kan du kolla skroten också.

Att montera dit avgassystemet är inte så svårt heller om du är lite händig.
av 780xlt
Tack för alla bra svar!
Uppskattas!

Som det ser ut nu så blir det såhär:

Halvsats från BDS ca 2200 kr. Billigare än biltema (kanske sämre kvalité men det tar jag)

Om det blir helt klart att flexdelen är trasig så blir det försök till byte av just flexskarven alt kat-delen inkl flex på blocket eller ev på skruvat.se som tog 2995 istället för mekonomens 4700 eller vad det var och Volvos 5900.
av defacto
min lampda som fick dille för ett par månader sen,
men verkstan hitta inget fel och antog att det var fel på själva mätaren, Så dom bytte och det funkade i 3 veckor sen började skiten lysa igen så jag hissade upp bilen och täppte till avgas mynningen, Och upptäckte att det läkte en hel del ifrån det gamla systemet så jag köpte nytt ..jag köpte Feriitas Sportsystem k-Mod 2,1" från skruvat(kat bakåt). kat från biltema och flex från biltema, främre ljuddämpande plockade jag bort helt.
Gjorde även några extra tätningar med monterings pasta(för avgassystem) i alla skarvar för att garantera att det blev tätt.

varmkörde bilen för att härda pastan. det satt som sten. (skit i alu tejp och avgasbandage) sprejade sedan över skarvarna med Heat Coat.

besiktning i går.................Blankt papper :)69,42 db(A) :) godkänd nivå 74/db (A) co2 utsläpp 135 g CO2/km .... hade det varit 15 gram mindre så hade jag fått en miljöbils klisterlapp :D

så jag är nöjd :) kommer posta lite bilder så fort alla Mods är klara på bilen :) lite förre . efter och under
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]