XC70kimmo skrev:Doffen skrev:En viktig forskjell fra dieselmotor til bensinmotoren er momentet. Dieselmotoren har ett mye høyere moment og dermed vil også reimen slites mere om ikke strammeren klarer å holde reimen stram nok. Og det kan føre til havari igjen. Defor en del strammere byttes ut, da de gamle hsdde for lavt press på reimen og dermed ble reimen slitt ut mye raskere og havarerte.
det er vel ikke reim drift till drivhjulen på disse nye volvos? kan ikke riktigt kjønne hvorfor det vil bli høyre moment på reimen på diesel biler? kan du forklare mere spesifikt. Kansje kun jeg som tenker feil :(
Helt feil tenker du ikke, men er litt vanskelig å forklare.
Men når du tenker på AC, generator og servopumpe trekker i seg selv mye kraft. Og iogmed en dieselmotor med sitt høye moment, som kommer ganske raskt når turbo kobler inn, så kan multireimen slire om den ikke er stram nok.
Dette skjedde på min 2.0D, multireimen begynte å slire ved 1700 o/min grunnet motorens moment. Jeg fikk byttet reimen og strammeren på garanti.