Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! För några veckor sedan drabbades jag av ett problem med min kära Volvo 740 - 92.

Det började med att det först inte kom någon spolarvätska (trots påfylld behållare).
Efter några försök att spola kom det igång och började spola. (Strålarna var starka, och ingenting tydde på stopp.)
Sen efter att jag hade stängt av bilen och uträttat mitt ärende så prövade jag igen, och då fungerade det inte.
Det fungerade att "försöka" ett par gånger. Tillslut fungerade det att spola, (stark stråle varje gång), men nu har
det lagt ner helt och hållet.

Var nere och försökte få det att fungera nyss, men det gick bara inte.
Fyllde på behållaren full (det var inte mycket som behövdes fyllas på.)
Jag tog då bort slangarna ifrån munstyckena och provade att ha dom lösa för att se om det kom något, men det gjorde det ej.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Med tanke på att den sprutade så himla bra så tyder det inte på stopp, eller?
Kan det vara spolarpumpen som har lagt av? Känns hopplöst att köra runt med bilen då det är så himla slaskigt just nu.
Det brukar bildas kalkproppar i filtret på slangen. Då funkar det ett tag tills proppen/propparna åker fram och täpper till antingen i
filtret eller i munstyckena. Det bästa är då att lyfta ur hela behållaren, tömma och rengöra både den och pumpen/pumparna, plocka
loss filtret från slangen/slangarna och blåsa med tryckluft FRÅN munstyckena MOT behållaren, så att säga.
Nu har jag hållit på som fan med bilen.
Spolpumpen går hela tiden, men det kommer inte fram något ändå.

Är det någon här som kan förklara hur man tar bort spolpumpen?
Det är grymt trångt där, och jag får inte loss den hur jag än gör?

// Eddie
White skrev:Det är bara att dra den rakt upp, den sitter bara itryckt i en gummigenomföring i behållaren.
Lättast är ju att plocka bort luftfilterburken först, sedan kan du ta loss hela behållaren och pula med.
Såg det nu... drog bort hela luftburken och sedan fick man vrida spolarpumpen lite åt sidan, sen gick den att
dra rakt upp. Måste nästan vara den som är paj. Hade den inkopplad utan slangar och testade att spola, men
det kom ingenting? Sen när jag tog bort den pulserade spolarvätskan så himla bra ut från burken. Så det var
inte stopp där.

Hittade förresten svaret hur man skulle göra här:
http://www.alltombilen.com/bilforum_vis ... p?mid=3228

Tack så mycket till White som också förklarade hur man gjorde! :)
White skrev:Var så god, det var så lite så. :D

Om du vill ha en billigare pump än original så funkar faktiskt Biltemas bra och är mycket billigare än Volvos. (Kan knappast fatta att jag skrev det, så originalfreak jag är!) :P
Har bytt ut pumpen nu, och det var den som strulade.
Måste hålla med om att Feltemas *haha* pump var mycket bättre.
Vilket jävla ös det var i den! Nu kan jag äntligen tvätta rutorna igen! :lol: :lol:

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]