Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thella
#620501
Nu startar jag trådar hejvilt här, men har en fråga om bränsleförbrukning angående flexifuel 2,0 och en Drive, miljöbil -11. Vad är differensen i reell bränsleförbrukning mellan dessa? Ser ju på angivna uppgifter att den ska vara 0,41/per mil. Kan det verkligen handla om den skillnaden i verkligheten? Normal bilkörning, absolut ingen hård körning, men inte ligga och köra eco drive heller. Gör en kalkyl här, därför jag undrar...
#620504
Verklig förbrukning på min DRIVe ligger strax över 0.5-0.55 vintertid, blandad körning och med Dieselvärmare. Jag kör ganska försiktigt så har du en tyngre högerfot får du lägga till lite på det. Jag har haft en 2.0 FF som lånebil en vecka innan jag fick min DRIVe och förbrukningen på den med E85 låg på ca 1.1 l/mil och då var det vid mestadels landsvägskörning.
#620506
0,565l/mil har v70 drive som snitt på spritmonitor.de. Det borde vara lite högre snitt med vår diesel kontra tyskarnas. Många på forumet tycks ligga på ca 0,6 men över det har jag aldrig hört.

Snittet för 2,0 ligger på 0,976l bensin/mil. Borde ge ca 1,2l/mil på etanol.

Priset idag är 14:89 för diesel och 10:23 för e75 vilket ger en milkostnad på...
8,41kr diesel, 12,276 etanol.
#620557
Jag kan bifoga mina siffror till Peanuts och Crumpets. Jag har kört min V70 2.0 F i snart 1 och 3/4 år nu. Den ligger i genomsnitt på 1,18 l/mil. Jag har enbart tankat E85 (E75 på vintern) Aldrig bensin. Den drar mer om man kör mycket med fartkontroll och AC, för att inte tala om när man drar släpvagn.
#620595
Ok, tackar för svar. Det är ju nästan så att man "räknar hem" en Drive i förhållande till Flexifuel, iallafall om man ligger på 2000-2500 mil per år. Mer ekonomi i en Drive -11 än en FF -08 verkar det som.

Soppaskillnad = 800 kr/mån billigare med Drive.
Försäkring = Endast halv krävs på Drive i två år = 400 kr/mån.
Skatt = Ingen skatt i 4 år till på Drive = 150 kr/mån
Service = Är billigare på Drive jfr med Flexifuel om man kör över 2000 mil per år. Detta har jag omsorgsfullt räknat ut efter konstens alla regler.
Värdeminskning = Ok, har förlorar en Drive för 200' jfr med en Flexifuel på 140', dock inte om man räknar med att man har resp bil i 6 år.
Lån med Drive för min del = 1700 kr/mån. 6 år.
Lån med FF för min del = 750 kr/mån. 6 år.

Alla fördelar med Drive har jag inte i 6 år, men ändå. Bara soppan tar ju nästan hela gapet dem två emellan! Sen kommer Drive att vara värd mer 2018 än vad Flexifuel är. Inte mkt - men ändock mer. Sen borde Flexifuel stå på verkstaden oftare än Drive år 2016 eftersom den då är 8-9 år gammal.

Känns som en bra affär det här. Redan gjord :)
#620608
Bränslepriset vet man ju inget om 6 år framåt, så det skulle jag inte stirra mig blind på som en anledning till vare sig den ena eller den andra.

Sen undrar jag vilka servicekostnader du räknat med på respektive bil och hur ofta/ många servicear kommer du hinna göra över 6 år på båda bilarna.. Bara en tanke...

Själv skulle jag gå på DRIVe om jag enbart valde efter magkänslan...
#620660
Vad gäller bränslepriser är det rimligt att tro att fossila bränslen stiger mer än de förnyelsebara under 6 år. Andrahandsvärdet är också svårt att spekulera i. Idag ska alla helt plötsligt köra dieselbil men det kan snabbt vända. Högre priser på dieselbränslet kombinerat med t ex dieselbilförbud på vissa gator (pga de hälsofarliga avgaserna) kan snabbt vända trenden.
#620664
Variosboy skrev:Bränslepriset vet man ju inget om 6 år framåt,
Håller i princip med om detta, men en god gissning är att de fossila bränslena blir dyrare än idag och ännu dyrare relativt de förnyelsebara. Jag är övertygad om att etanolen också blir dyrare, men sannolikheten att bara förnyelsebara bränslen skulle öka i pris och inte de fossila ser jag som mycket låg.
Variosboy skrev:Själv skulle jag gå på DRIVe om jag enbart valde efter magkänslan...
Ja, i detta fall skulle jag välja DRIVe eftersom 2,0F är en "tråkig" motor. (Men helst fortsätter jag köra 2,5FT). :wink:
#620668
För att förtydliga så menade jag inte att jag anser att DRIVe är rätt val för att jag tror att Etanolen kommer att gå upp mer än Dieseln, för det tror jag inte.. Tvärtom som både MattiasD och du säger så kommer Dieselpriset att sticka mer framöver.. Det är min TRO i alla fall..
#620669
MattiasD skrev:Idag ska alla helt plötsligt köra dieselbil men det kan snabbt vända.
Jag är säker på att dieseltrenden är en bubbla. Ökningen av dieselbilar är onaturligt hög och baseras på vilseledande information till bilköparna. Ett exempel i raden på vilseledande information är att snåla dieselbilar miljöbilsklassas pga något lägre CO2-utsläpp. Diesel är ett smutsigt bränsle och bildar andra giftiga ämnen vid förbränning. När detta börjar att debatteras kan dieseltrenden vända snabbt.
http://www.dn.se/sthlm/dieselfordon-for ... -stockholm (Man kan verkligen undra om Lasse Swärd gav sitt tillstånd till publiceringen i DN) :wink:
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]