Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter nån dag med nyladdat batteri går det inte att starta bilen. Har kollat och testat med olika batterier så det är nog inte fel på det. Har provat att ta ur stereon och släcka så mycket lampor som går samt att inte låsa den men utan framgång.

Bilen blinkar inte med blinkersen när jag larmar på med fjärrkontrollen. En gång låste sig höger bakdörr och gick inte att öppna varken innifrån eller utifrån, kan detta tyda på att det är microbrytaren i dörren som inte funkar som den ska? Dörren går nu att öppna efter att strömmen varit helt bruten för laddning av batteri.
Användarvisningsbild
av js1
Börja med att kolla så ALL innerbelysning släcks när du stänger dörrar/luckor, glöm inte bagaget.

Sen skaffar du en multimeter, lyfter av en batterikabel och kopplar in multimetern mellan batteri och kabel. Kolla hur mycket tjuvström den drar. Ryck sen säkringarna en i taget och kolla när tjuvströmmen upphör.
js1 skrev:Börja med att kolla så ALL innerbelysning släcks när du stänger dörrar/luckor, glöm inte bagaget.

Sen skaffar du en multimeter, lyfter av en batterikabel och kopplar in multimetern mellan batteri och kabel. Kolla hur mycket tjuvström den drar. Ryck sen säkringarna en i taget och kolla när tjuvströmmen upphör.
Handskfacket.
Ska testa det när jag kommer hem.

Är det möjligt att hö bakdörr kan låsa sig pga detta? Känslan i handtagen var precis som vanligt bara att dörren inte öppnade sig.
Mina bakdörrar låser sig ibland när det är riktigt kallt. Tydligen ett inte helt ovanligt fel och dåligt fett i låskistan tycks jag läst mig till.
Men bilen ska gå starta för en innerlampa stått på över natten.Har du kollat upp batteriet?
Hittar ingen lampa som lyser när den inte ska det. När jag mäter mellan batteriet och den bortkopplade +polen visar mätaren att den drar 0.06 amper. Låter ganska lite tycker jag. Kan det vara jordfel någon stans som bråkar?
Prova hypotesen om jordfel genom att koppla en startkabel provisoriskt, mellan minuspolen på batteriet och till motorn. T.ex lyftöglan på motorn. Fungerar det bättre då så är det bara att leta efter dåliga jordflätor.
Användarvisningsbild
av js1
Fast jordfelet finns där isåfall även med full-laddat batteri. Skluue vara om det ligger på gränsen. Vad har du för batterispänningen efter ett dygn när den inte vill starta?
Har testat koppla en startkabel mellan batteriet och jord på motorn utan att märka någon skillnad.
Ska erkänna att jag inte kollat batterispänningen när den inte startat, har bara antagit att det var för lite. Batteriet verkar dock hålla bra spänning, ligger på 12.4 efter korta körningar med flera starter men den drar runt segt. Jag har haft loss kablar från batteriet och gjort rent där de fästs i karossen men ingen skillnad. Är varmare ute nu och det kanske gör att det går lättare att dra runt motorn nu.
Kan det vara startmotorn som bråkar?
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]