Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ptja76
Min 2010 2,4 D -Automat har haft motorras vid 11900mil, tydligen så stod Volvo för hela kalaset.
Ny motor ny styrväxel med mera. Skulle kostat runt 100.000kr enligt fakturan som följde med bilen
som bevis på vad som var gjort. Köpte den begagnad precis efter motorbytet.
Försökte få reda på från Volvo vad som var fel. Massa åtgärdskombinaitoner som stod
på specen av vad som gjort, dock ville varken Volvohandlare eller Volvocentralt tala om vad
som var felet. Bara att det är åtgärdat och att garantierna gäller som vanligt.
Har hört frän kollegor på jobbet att det finns fler som har just 2010 D5or som haft
probelm där volvo varit väldigt snabba med att byta ut motorn.

Kört 1000 mil med den nu och den går som en klocka så är nöjd än så länge.
Användarvisningsbild
av len
Tagesson skrev:......Blir att vi bogserar bilen till verkstad (ej Volvo) där konstateras att Ac kompressorns frihjul har skurit så remmen har gått av och trasslat in sig i kamremen med motorras som följd. Kollat med försäkringsbolaget och verkar som att Maskinförsäkringen går in och täcker det.
Pratade med Volvo om detta var en vanligt fel, menar 8000mil är ju inget på en Volvo. Dom sa att det fanns någon åtgärd typ godwill på kompressorn men att de antagligen inte skulle täcka själva motorskadan. Någon som vet något om detta? Tycker att om det är ett känt fel så borde väl Volvo betala skadorna på de bilarna?
/Tacksam för svar
Tage
Hej, råkade ut för samma sak förra sommaren. Oavsett vad alla skrivit ovan, fick jag reda på att just ac.kompressorn var dålig på denna modell och det finns en 4-årig goodwill på kompressorn men ej för följdskador. (Du kan ju, när kamremmen brister, köra av vägen etc.). Dock stod Volvo för reparationen av motorn! Rekommenderar starkt att du tar bilen till en auktoriserad Volvoverkstad, annats lär du få svårt? Jag slapp självrisk, men givetvis delbetalade jag en del av hyrbilen. Lycka till
av perhall
Vad trist. Jag trodde D5 var hållbar. Men återigen visar det sig att klassiska bensinmotorer håller bra. Jag misstänker att de här nya direktinsprutade bensinmotorerna med turbo går samma öde till mötes. /PH
av ezone
Gourmand skrev:Ja, plötsligt har det som "ingen hört talas om" börjat dyka upp även på ett forum som detta. Tänka sig.
SPeciellt efter som det rör saker som remspännare och inte motorkvalitet ..om saker runt om går söder så blir det såklart följd fel men att säga att motorerna är sämre än andra på maknaden det har jag svårt att tro iaf .
Användarvisningsbild
av Bosse78
Gourmand skrev:Ja, plötsligt har det som "ingen hört talas om" börjat dyka upp även på ett forum som detta. Tänka sig.
Nä det där med D5orna har man ju hört, men jag undrade vad du hört ang bensin 5orna.
av perhall
Har hängt här på forumet i flera år och har då aldrig hört talas om motorras på 5-cylindriga bensinare. Men väl en del på D5:or. Dock mycket lite jämfört med dieselmotorerna i en del tyska bilar med högt effektuttag.../PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
Är det inte lite en fråga om att bland ihop olika typer av fel här???

Om jag kör på en kanin som trasslar in sig i kamremmen så är det väl knappast bilens fel. Och om AC-kompressorns lager packar ihop och gör så att multiremmen trasslar in sig i kamremmen så är väl inte det motorns fel?

Om man pratar om hållbara motorer så menar man väl ändå block, topp, kolvar, vevstakar, interna lager osv osv.. Alltså sånt som sitter på motorn!?!?

Om inte så kan man ju säga att en bilmodell med dålig kvalitet på bränslepumparna har dåliga motorer (efterssom dom stannar när pumpen stannar!)

Nä, håll isär äpplen och päron..
av AndS
Variosboy skrev:Är det inte lite en fråga om att bland ihop olika typer av fel här???

Om jag kör på en kanin som trasslar in sig i kamremmen så är det väl knappast bilens fel. Och om AC-kompressorns lager packar ihop och gör så att multiremmen trasslar in sig i kamremmen så är väl inte det motorns fel?

Om man pratar om hållbara motorer så menar man väl ändå block, topp, kolvar, vevstakar, interna lager osv osv.. Alltså sånt som sitter på motorn!?!?

Om inte så kan man ju säga att en bilmodell med dålig kvalitet på bränslepumparna har dåliga motorer (efterssom dom stannar när pumpen stannar!)

Nä, håll isär äpplen och päron..
Nja, vi kanske leker med ord, men för mig är det trots allt en svaghet i motorkonstruktionen om ett trasigt AC-kompressorlager kan orsaka totalt motorhaveri. Och på samma sätt är det en svag konstruktion om tidigare avlidna kanin kan orsaka ett totalt motorhaveri, dvs man har inte konstruerad skydd för kamremmen som är en motordel utan den sitter väldigt utsatt för yttre påverkan. Så motorn har i en svaghet i konstruktion av kamrem och dess skydd, då det bevisligen orsakat ett antal större motorhaverier. :wink:
av Gourmand
Variousboy, du har naturligtvis rätt i det. Om motorn rasar pga kaninkrock och denna krock resulterar i multiremshaveri, så säger ju inte det något om själva motorkonstruktionen. Det jag refererade till var två erfarna bilmekar, som menade att Volvos egna 5-cylindriga motorer helt enkelt var dåligt konstruerade och att de franska motorerna hade betydligt längre livslängd. Om jag minns rätt, så var det främst de 5-cylindiga bensinmotorerna från Volvo 850 och framåt, som inte höll måttet. PSA:s dieselspisar är däremot kända för extremt lång livslängd, men så är de också världens största tillverkare av personvagnsdiseslar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]