Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är i stor kombi tankar och har snöat in på v70 ll, riktigt snygg är den!

Har hittat två st som det står mellan....
1 vit v70 2009, 12000 mil 3 brukare för 125 000:-
1 svart v70 2008 16300 mil 1 brukare med komplett servicebok 109 000:-
båda är i fint skick. Använder bilen korta sträckor dagligen med vissa längre sträckor på helgerna.

Skulle vara skönt att få höra från någon annan vad den skulle välja...

//Jimmy
Jimmy8 skrev:Är i stor kombi tankar och har snöat in på v70 ll, riktigt snygg är den!

Har hittat två st som det står mellan....
1 vit v70 2009, 12000 mil 3 brukare för 125 000:-
1 svart v70 2008 16300 mil 1 brukare med komplett servicebok 109 000:-
båda är i fint skick. Använder bilen korta sträckor dagligen med vissa längre sträckor på helgerna.

Skulle vara skönt att få höra från någon annan vad den skulle välja...

//Jimmy
Du har ju lämnat fantastiskt lite information... vad är det för motor och utrustning på dom??? har inte 2009an komplett servicebok ??? Vad är viktigt för dig vid bilköp ???
Oj sorry....

Båda är 2,0 flexifuel. Det är nog ganska standard utrustning på dom, dragkrok, halvskinn, ena beige, andra svart.
Är inte helt hundra på om 2009 har helt komplett men så gott som....
Det viktiga är:
Att familjen med två barn får plats, bilstolar, kunna åka på längre resor om man vill. En stabil och säker bil som helst håller ett bra tag!
Svaret på ditt krav: "Att familjen med två barn får plats, bilstolar, kunna åka på längre resor om man vill. En stabil och säker bil som helst håller ett bra tag!" är enkelt. Köp en Volvo V70!
Men sedan börjar ju det svåra, vilken skall du välja. Skulle jag välja så tog jag den med komplett servicebok. Visserligen gått några mil till, men en Volvoverkstad har koll på hur bilen har mått under dom milen. Vi vet inte förutsättningarna för den andra, men det kan vi vara viktiga luckor som inte är uppfyllda där. Ett exempel som jag läste på ett annat forum. På en flexifuel skall ventilerna kontrolleras* vid 12 000 mil. Har man gjort det på den aktuella med ofullständig servicebok?
Och prisskillnaderna är ju inte så himmelsvidt stora.

*OBS! Kontrolleras, inte nödvändigtvis justeras.
Det jag har läst på många olika forum är att man inte ska stirra sig blind på antalet mil utan att skicket, ägare och setvicebok är det viktigaste. Där tror jag att den svarta 2008 passar in bättre men samtidigt vill jag kunna ha bilen ett antal år innan det är dags för ett byte igen. Men kamremsbyte är vid 18000 mil enligt säljare, stämmer detta? Är det något "stort" som byts mellan 12000-18000 mil?
Jimmy8 skrev:Det jag har läst på många olika forum är att man inte ska stirra sig blind på antalet mil utan att skicket, ägare och setvicebok är det viktigaste. Där tror jag att den svarta 2008 passar in bättre men samtidigt vill jag kunna ha bilen ett antal år innan det är dags för ett byte igen. Men kamremsbyte är vid 18000 mil enligt säljare, stämmer detta? Är det något "stort" som byts mellan 12000-18000 mil?
Om det är en volvohandlare du tänkt handla av så gäller ju Maskinskadeförsäkringen via Volvia upp till 15000mil. Det kan va värt att tänka på.
Serviceintervallerna är ju fasta om man kör ett visst antal mil per år.
Men slitaget i övrigt skiljer sig extremt mycket.
En bil som går mycket i stan kan slita kopplingen 20 ggr mer än en som mest går landsväg.
Chassit kan slitas 4-5 ggr snabbare vid dålig väg.
Bromsarna 5 ggr snabbare el 10 ggr vid hetsig än vid planerad körning.
Batteri av förbrukare och småkörningar
etc.
Därför är det svårt att ge exempel på vad som byts vid vissa miltal.
En kompis till mig körde 26000 mil innan han bytte bromsbelägg första gången. Tunga bilar på Autobahn efter 3000 mil (ibland då även skivor).
En kollega till mig kör ensam 17 mil/dag, pendlar + är bilentusiast och pedant. Inga barn eller hundar eller cig. Hans bilar är extremt fina efter 3 år/20 000 mil. Andra sliter när dem mer på 3 år /6000 mil.

Men som tur är sammanfaller inte högt slitage i alla dimensioner samtidigt. En bil som går mellan Göteborg och Borås eller Stockholm och Uppsala varje dag har troligen mycket stenskott och mycket bra körning, men också en del kökörning och häftiga inbromsningar (sliter på bromsar och chassi)...
PH
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]