Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KenZoo
#620481
Funderar på att byta ut min c70n T5 mot en s80n 2.5Ft,

Dels för att jag tröttnat på 2 dörrars och dels för det höga bensin priset,,

Tänkte tanka etanol lite då & då,,,

Jag vill veta lite om bilen,, har sökt men verkar inte hitta eller förstå..

-Ska man akta sig för någon årsmodell?
-hur är förbrukningen med etanol, kommer köra mycket landsväg
-kan man koppla in mp3 via aux på de flesta modeller? (Vilka går ej)
-väntar det dyr service vid något miltal?

Tack för mig
av peetan
#620767
Har en v70 2,5ft, kör enbart på etanol.

Ska man akta sig för någon årsmodell?
Nej

-hur är förbrukningen med etanol, kommer köra mycket landsväg
Min förbrukning ligger på 1,5l/mil, automat och korta sträckor.

-kan man koppla in mp3 via aux på de flesta modeller? (Vilka går ej)
Se till att hitta en med minst high performance eller premium performance och usb.
performance går ej.

-väntar det dyr service vid något miltal?
Skulle väl vara vid 18000, då det är kamremsbyte.
av MattiasD
#620869
På landsväg (70-90 km/h) är det inga problem att köra 2.5FT under 1 liter milen. Motorväg i 110 km/h drar bilen över 1 l milen. Stadstrafik kan förbrukningen rusa om det är många start och stop.
Användarvisningsbild
av Camel
#621019
Angående årsmodeller så har 2,5FT MY10 högre motoreffekt än tidigare årsmodeller. Och utväxlingen på 2,5FT manuell är högre också fr.o.m MY10. Automat har samma utväxling. Med Polestar erhålls samma effekt oavsett MY. Bränsleförbrukningen är ganska ok för en bil med 2,5FT:s prestanda tycker jag. Jag kör ändå inte snålt och det borde gå att underträffa mina förbrukningssiffror lätt. (S80N har dessutom lite lägre luftmotstånd än V70II, även om det är marginellt.) Total verklig bränslekostnad i snitt på 2000 mil är 15,14 kr/mil.
Om du vill ta del av mina förbrukningssiffror för V70II 2,5FT MY11 manuell finns de här: https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_031201244708P052c.jpg
av perhall
#621120
MY10 har högre utväxling (58,6) än MY09 som också har lite högre (minns ej - 47?) än MY08 (43, nångting), men då fanns bara T, inte FT.
Automat varvar väl mer? Jag kör rätt ofta en MY11 2,5>FT aut o den varvar definitvt mer än en manuell..
PH
Användarvisningsbild
av Camel
#621154
Utväxlingar S80N:
km/h@1000rpm man / aut
MY08 2,5T = 45,8 / 52,3
MY09 2,5FT = 48,6 / 52,3
MY10 2,5FT = 58,6 / 52,3
Rätt som perhall skriver att manuell ändrat utväxling fler än en gång. Automat har samma utväxling på alla MY.
Användarvisningsbild
av 1Burken
#634232
Jag boka 9000mila service idag på min 2,5ft. 11700kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kostar det. pga någon kontroll man ska utföra på ventilerna.... Fan va trött jag blir.
Användarvisningsbild
av MartinS
#634241
1Burken skrev:Jag boka 9000mila service idag på min 2,5ft. 11700kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kostar det. pga någon kontroll man ska utföra på ventilerna.... Fan va trött jag blir.
Jisses, vad är detta för något? Någon som vet något mer om detta?

/Martin
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]