Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klimpan
camaro69 skrev:Utspädd fälgtvätt lär knappast vara någon hälsokost för elkontakter o dylikt. Men det är säkert effektivt att ta bort ingrodd smuts.
Oxidering och liknande lär knappast rekondfirman bekymra sig om, för det kommer långt senare.

För att slippa bekymmer med oxidering så är kallavfettning mycket bättre.
givetviss undviker man el kontakter så mycket som möjligt!
av oldtimersmc
klimpan skrev:
camaro69 skrev:Utspädd fälgtvätt lär knappast vara någon hälsokost för elkontakter o dylikt. Men det är säkert effektivt att ta bort ingrodd smuts.
Oxidering och liknande lär knappast rekondfirman bekymra sig om, för det kommer långt senare.

För att slippa bekymmer med oxidering så är kallavfettning mycket bättre.
givetviss undviker man el kontakter så mycket som möjligt!

Jo det är ju lätt...
av Mikael G
Det är ju bara plastkåpor till 99% på alla moderna bilar så kontakterna klarar sig nog, det är ju oftast bara där det är riktigt grisigt som man behöver använda fälgrent, runt huvlåsbyglar etc. Dock så får man passa sig med fälgrent eftersom det inte alltid är hundra procentigt med klarlack under huven och då kan det fula missfärgnigar om man inte späder tillräckligt.
av llesrof
Varför använder man fälgrent när man lika gärna kan köpa sådan där motortvätt i sprayburk istället?
Användarvisningsbild
av Funk
Fälgrent är ett ganska dåligt alternativ då det oftast är ett kraftigt alkaliskt (eller ibland surt) rengöringsmedel, vilket angriper bl.a aluminium rätt kraftigt. Dessutom löser det inte olja och fett något vidare så det är att föredra ett petroleumbaserat rengöringsmedel eller en microemulsion, Smartabs Power som bl.a finns hos Clasohlsson är ett bra val bland konsumentprodukter. Alkalier löser dock animaliskt fett som insekter och vanlig smuts alldeles utmärkt så det är ett utmärkt komplement, men då i svagare lösning än vad som finns i de flesta fälgrengöringsmedel.
Sura fälgmedel är just syrabaserade, t.ex oxalsyra förekommer, och är som namnet antyder ganska frätande och aggresivt..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av camaro69
Tack Funk.

Du förklarade mycket bättre än mig.

Att använda fälgtvätt och dessutom argumentera för detta, tyder nästan på att man inte har några större studieskulder.
Användarvisningsbild
av Vojje
camaro69 skrev: Att använda fälgtvätt och dessutom argumentera för detta, tyder nästan på att man inte har några större studieskulder.
Aja, baja. Inte kalla forummedlemmar för korkade :( .
av Mikael G
camaro69 skrev:Tack Funk.

Du förklarade mycket bättre än mig.

Att använda fälgtvätt och dessutom argumentera för detta, tyder nästan på att man inte har några större studieskulder.
Om det var mig du syftade på så har jag både hyfsade studieskulder och flerårig rekonderfarenhet från flera firmor. Är det det något som du vill utveckla i ditt resonmang eller gillar du bara att spela Allan på internet?
av llesrof
Ja, det kan ju vara intressant att höra en motivation till varför du tycker fälgrengöring är bättre än för ändamålet avsett rengöringsmedel. Jag är nyfiken.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]