Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Prova att dra i handbromsen väldigt lite, så att beläggen går emot skivorna så kan man särskilja på skivor fram eller bak. Vibrerar det eller låtet när man dra i handbromsen svagt så är det garanterat skivorna bak som är rostiga eller skeva.
Användarvisningsbild
av Janne3
Du pebben va ja vet så har min V70 03a separata handbromsbackar har bytt dessa för ett tag sedan och så har de varit på mina 140 240 740 850 S/V70 också
så det märks nog inte med att dra i hanbromsen för att känna de ,men ja tror att
största sanoligheten är bak , de fick byta skivor och belägg på min förra v70 99a 3ggr under nybilsgarantitiden och vissa gånger hade en beläggning från klotsarna klibbat fast på skivorna. mekaren sa att de var för att man bromsade för löst,vet ej
fick aldrig det efter jag själv bytte till icke volvo orginal klotsar efter garantitiden,kanske bara slumpen att de slutade då, eller pröva att sätta en mätklocka mot skivorna och snurra runt
av Pebben
Du Janne3 :D

Som du ser i min text så skrev jag att man kan känna skillnad på skivorna fram eller bak. Jag vet att det är olika bromsbelägg men fortfarande på samma skiva. Så drar du handbromsen lite så och skivorna bak är skeva så kommer du definitivt att höra nåt.

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]