Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du gör som du vill, och det skadar naturligtvis inte att byta, men sannolikheten att din olja skulle vara sliten på ett sånt sätt att en sköljning ger resultat efter 4000 mil är liten.
Jag gjorde en sköljning hos HK bilar/brandt Strömstad i veckan. kostade 2712kr (6vxl 12 liter olja).. bilen hade då rullat ca 13000mil. och hade lite svårt och bestämma sig för rätt växel i kniviga situationer. Tyckte jag men jag jobbade som Audi mekaniker ett tag så man känner väl och märker mer saker än medel svensson.

Först när jag hämta bilen så tyckte jag att bilen hade blivit sämre.. det var rent ut sagt bara skit.. den växla hårt och fort. Nästan som en gammal bmw 325 automat. Men sen efter ca 15mils körning så blev bilen som en helt ny bil. Den växlar så mjukt och fint nu. sedan går den mycket fortare i lock out på 6:an. Detta bör alla göra på sina automater.
Bilen åter idag från STM/Höja och jo, det är en skillnad i hur växellådan uppträder. Lådan växlar mjukare, skillnaden är inte jättestor men det känns.
Har kört ca fem mil på den nya oljan.

Dessutom var den gamla ATF-oljan inte ljust röd längre, snarare mellanbrun och Gunnar på Höja var nästan förvånad att oljan var så åldrad efter 4000 mil. Som jag skrivit tidigare har bilen gått som hyrvagn hos Hertz.

Så inbillad effekt eller inte, jag tycker att det var värt 3052 kronor att få fräsch olja i lådan.

Sammantaget gick det åt ca 12 liter Castrol Transmax ATF och Gunnar på Höja kopplade aldrig loss slangarna på oljekylaren. Istället tömde han lådan via pluggen, fyllde upp och körde igenom alla växlar och tömde igen osv. Ventilerna i lådan fick då en sköljning flera gånger och risken för luftfickor under arbetets gång blev ganska liten. Slutligen nollades räkneverket digitalt i VIDA och lådan fick en ny adaption när bilen provkördes.

STM renoverar Volvos inbyteslådor i Stenungsund och har samarbetspartners i hela landet.

Tom
Senast redigerad av 1 onkeltompa, redigerad totalt 0 gånger.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]