Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinGW
Tjabba.

Nu är det så att jag har problem med högerdörren på min C70 Cupe -98. Troligtvis är det något elektriskt.

Det började tidigt i höstas, dörren ville inte låsa eller låsa upp med centrallåset utan man fick öppna dörren med handtaget inifrån och sen låsa genom att trycka ner "knoppen" när man skulle låsa. Misstänkte låskistan och tänkte beställa en begagnad sån och byta.

Nu är det bara så att jag haft bilen vinterförvarad och när jag idag var ner och startade igång bilen för att låta den gå varm var problemet helt plötsligt det omvända. Den låste och låste upp sig med centrallåset ("knoppen åkte upp och ner", men dörren gick inte att öppna alls. Kändes ungefär som när man låser upp samtidigt som man dragit i handtaget, någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Jag kan ju inte heller komma åt och kolla inuti dörren nu när den inte går att öppna eftersom jag inte får loss dörrsidan, någon som vet hur man kan gå till väga för att kunna felsöka?

Tack på förhand
/Martin GW
Användarvisningsbild
av Nexus
har du möljighet ställa in bilen i något varmt utrymme så tror jag du kan öppna dörren sen.
Användarvisningsbild
av goransson89
Hade liknande problem med min V70... Där var låskistan paj, det blev en kniv och våld för att ta sig igenom dörrsidan för att komma åt att "pilla" lite för att kunna öppna dörren :)
av MartinGW
Nexus skrev:har du möljighet ställa in bilen i något varmt utrymme så tror jag du kan öppna dörren sen.
Förhoppningsvis blir jag klar med isolerandet av garaget snart så jag kan börja få värme i det så kanske det löser sig. Men känns ju som att det är något elektriskt problem eftersom det inte funkat förut men helt plötsligt fått för sig att komma igång igen?
goransson89 skrev:Hade liknande problem med min V70... Där var låskistan paj, det blev en kniv och våld för att ta sig igenom dörrsidan för att komma åt att "pilla" lite för att kunna öppna dörren :)
Det som gör mig konfunderad är att det inte funkade förut men har börjat funka nu, hade du det så med?
Användarvisningsbild
av goransson89
Min fungerade lite som den ville... Låte sig lite då och då, låste upp sig lite då och då, låste sig även under körning, så personen som satt där blev inlåst och fick klättra över till förarsidan för att ta sig ut. Sen var dörren låst några dagarn för att sedan hoppa igång. Sista gången det hände var när vi skulle åka västkusten i sommras. Då låste sig bilen på kvällen innan vi skulle åka. Då tröttnade jag och gjorde hål i dörrsidan för att kunna låsa upp, så hålet fick vara där under veckan vi var borta. Sen bytte jag låskista och dörrsida när vi kom hem :) Måste även tillägga att jag INTE hade någon knapp/låsplupp som jag kunde dra i för att låsa upp. Men en sånn satte jag dit när jag gjorde hålet. Dom gångerna dörre gick i baklås så gick det att låsa upp genom att dra pluppen uppåt och dra i handtaget inifrån samtidig. Annars gick det inte :)
av MartinGW
Väcker denna tråd igen då dörren återgått till ursprungsproblemet...
Har nu bestämt mig för att byta låskistan, någon som vet om låskistan från framdörrarna på S/V70 från motsvarande årsmodeller passar på min C70?

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]