Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Caffis
Har du hund??? :?: Jag hadde ett tag när jag inte visste bättre en saab :???: Den började att lukta, Utaa He.... Död o lik Kolla allt rev ur allt hitta inget :shock: Den enda som klara av att vara i bilen var hunden (Gööötttt) tyckte han. Hade tid en dag och fick ett utbrott -: Jag tar högtrycken o blåser ut skiten. Sagt o gort rev ut säten hela inrednignen och sopa på. när jag kom till skuffen såg jag hur det flöt konstiga runda slemmiga saker som lukta fruktansvärt. Ja ha ,sa frun i huset -: Det är nog från hund foderspåsen som gick sönder för någon månad sen. Det var lite immigt ett tag och odören var borta.
av niklas
Ja jag har två hundar men dom åker inte i den bilen har en Mondeo combi med så att dom får plats...
av krewblew
Sluta pissa i bilen. Det gjorde jag, och då försvann lukten efter ett tag.. :) Nejdå..

Jag hade samma problem med min lilla swift GTi jag hade. Det visade sig bero på att en sportvattenflaska hade legat under förarstolen och läckt ut vatten. Ca 0,5l vatten på golvet. Detta hade sedan börjat mögla och lukta ungefär som äkta genuint fyllepiss dom man bara har när man börjar få runt 2promille i blodet. Hemskt, men efter borttagningen av möglet fick äntligen min wonderbaum en syl i vädret igen.. :) Kan vara sånna grejjer också.
Så sen luktade det frisk skogslukt i kupén igen, och inte död skogskatt! :)
En liten anekdot bara..
av roffroff
På vår 740 -88 hade det blivit små små rost hål i golvet på förarsidan. Underifrån syntes ingen rost och lyfte man på den understa mattan, som var dyngsur av vatten, så fanns bara små bubblor i färgen men när jag tryckte men en mejsel gick det hål.

Den understa mattan av skumgummi hade lyckats suga upp den lilla fukt som hade trängt genom dem små hålen, vilket gjorde att det luktade unket i bilen och gjorde att rutorna blev fuktiga på insidan.

Så mitt tips är lyft på mattorna och kolla och där är fukt/vatten.
av Rådlös
Suzana: Det är nog bra med väldoft, men i en bil som är tillverkad av stål är det viktigt att det inte finns fukt och annat på fel ställe. Vatten kan bryta ner den mest väldoftande och fräscha bil på nolltid, om man har otur. Och som någon beskrev tidigare i tråden (det är en gammal tråd) så är mögel och liknande inget främmande i bilar. Speciellt om man har spillt ut hundmat i bilen.
Så en odör i en bil skall utredas och åtgärdas. Sedan kan man om man vill, tillföra alltifrån Wunderbaum till dyrbara parfymer. Det är efter tycke och smak. Själv föredrar jag den filtrerade luft som mitt kupéfilter ger mig.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]