Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tagesson
Hej har en Vovlo V70 II 2008 med Dieselmotor D5244T4 dvs den med 185 hk och har gått 81025 Km
Hade den inne på årlig service för ca 200 mil sedan, igår när vi åkte för att handla uppstod ett ljud från motorn.
Typ som en slirande rem, kör in till kanten men plötsligt stannar motorn.
Blir att vi bogserar bilen till verkstad (ej Volvo) där konstateras att Ac kompressorns frihjul har skurit så remmen har gått av och trasslat in sig i kamremen med motorras som följd. Kollat med försäkringsbolaget och verkar som att Maskinförsäkringen går in och täcker det.
Pratade med Volvo om detta var en vanligt fel, menar 8000mil är ju inget på en Volvo. Dom sa att det fanns någon åtgärd typ godwill på kompressorn men att de antagligen inte skulle täcka själva motorskadan. Någon som vet något om detta? Tycker att om det är ett känt fel så borde väl Volvo betala skadorna på de bilarna?

/Tacksam för svar
Tage
Användarvisningsbild
av Doffen
Er ingen kjent feil at AC kompressoren skjærer seg.
Men har vært en kampanje på multiremen og medfølgende strammere som ikke har holdt mål, hvor remen har slitt seg og tullet seg inn i registerert som har medført motorras.
av Gourmand
Även om det vid detta tillfälle är multiremmen som orsakat detta, så är det en rätt utbredd uppfattning bland bilmekar att Volvos 5-cylindriga motorer, såväl bensinare som dieslar, inte är särskilt hållbara.
Bl.a. är topparna problematiska med kylvattenläckage pga sprickbildningar och ibland motorras som följd. De franska motorerna (PSA)är däremot kända för att ha mycket lång livslängd.
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.
av Peanuts
Gourmand skrev:Bl.a. är topparna problematiska med kylvattenläckage pga sprickbildningar och ibland motorras som följd. De franska motorerna (PSA)är däremot kända för att ha mycket låg livslängd.
DRIVe ftw!!! :)

Till Tagesson: Hoppas det ordnar sig för dig, det borde ju på någon form av garanti eller goodwill tycker jag.
Användarvisningsbild
av onkeltompa
Kan inte detaljerna kring remmmarna, men vet att det finns ett återtagande av XC70 MY08 för fel på spännrullen till generatorremmen. Spännrullen skall bytas kostnadsfritt av Volvo och borde åtgärdats innan 8000 mil. Vet inte om det hjälper i detta fallet.

Har du Volvia försäkring finns det en maskinskadeförsäkring upp till 15000 mil.

Tom
Användarvisningsbild
av Bosse78
Gourmand skrev: det en rätt utbredd uppfattning bland bilmekar att Volvos 5-cylindriga motorer, såväl bensinare som dieslar, inte är särskilt hållbara.
Aldrig hört nån som har problem med hållbarheten på bensin 5:an. Vad är inte hållbart ?
av Gourmand
Bosse78 skrev:
Gourmand skrev: det en rätt utbredd uppfattning bland bilmekar att Volvos 5-cylindriga motorer, såväl bensinare som dieslar, inte är särskilt hållbara.
Aldrig hört nån som har problem med hållbarheten på bensin 5:an. Vad är inte hållbart ?
Det står i mitt inlägg.
av Steff 99
Gourmand skrev:
Bosse78 skrev:
Det står i mitt inlägg.
Är du Volvomekaniker eller är detta något du hört !?
av Gourmand
Aldrig hört nån som har problem med hållbarheten på bensin 5:an. Vad är inte hållbart ?[/quote]
Är du Volvomekaniker eller är detta något du hört !?[/quote]
Nä, det är jag inte. Däremot är personen som berättade detta bilmek, närmare bestämt verkstadschef på en större Volvoverkstad. Han har även jobbat med andra bilmärken och har varit med rätt länge, bl.a. jobbat med Citroen.
Dessutom har jag hört samma sak från en annan bilmek. Han beskrev dessutom att att vevstakslagren var klena och att ventilstyrningarna var för korta. Inget av detta skulle gälla de äldre Volvospisarna, utan enbart de 5-cylindiga bensin och dieselmotorerna.
Själv vet jag inte om detta stämmer, men det är trovärdiga gubbar som vet vad dom håller på med. För egen del har jag ju PSA-diesel i min V50, så jag är inte särskilt bekymrad. De motorerna är erkänt stryktåliga och brukar hålla länge.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Så det blev så till slut. Ytterligare […]

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]