Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peetan
Har samma problem med lukt.
Fick en tid nu I veckan.
Verkstan ska blåsa rent hela systemet moed Nåt medel.
De sa att det inte hjälper att bara byta filter.
Tar ca 40 min. Har garanti kvar.
av jowinthe
Har også nevnte luktproblem i min XC70 2010 - kjørt kun 1200mil. Det begynte i vinter, og har vært tiltagende, særlig like etter oppstart. Har alltid kjørt AC i "auto" (på anbefaling av verkstedet), men lukten forsvant når jeg valgte AC "off". Testet senest idag med AC "on", og da kom lukten tydelig tilbake. Det lukter "stramt" av våt hund. Antar det må byttes filter og evt. renses i kjøledelen.

Har forøvrig hatt endel høye "poppelyder" fra området bak instrumentpanelet i vinter. Kan høres ut som om et spjeld "henger" og plutselig slipper. Lyden kan beskrives som om noen slår hardt med en trommestikke på en pappeske. Jeg hører vanligvis bare ett "popp", og så er det som oftest stille til neste gang bilen brukes. Dette problemet ser ut til å ha gitt seg med økende utetemperaturer i vår. Lurer på om det kan ha samlet seg fukt i ventilasjonskanaler som deretter har frosset. Verkstedet har ikke klart å finne noen forklaring. Blir iallfall spennende å se om det kommer tilbake til høsten.
av xxargs
Det är två orsaker - det ena är att kupefiltret allt som oftast har blivit igensatt och börja lukta illa när det av någon orskak är lite fuktig.

det andra är att det finns en grupp bakterier som trivs att sitta i fukten på evaporatorlamellerna och lever på damm och pollen som fastnar på på dom våta ytorna.

stänger man av AC och låter ventilationen torka upp evaporatorn innan man parkerar bilen så är tiden kort för att bakterierna skall hinna växa till sig innan det torkar upp (dom tål torkning) - medans lämnas bilen med evaporatorn kall och fuktig efter körning så får bakterierna många timmar på sig att växa till innan det blir torrt igen och efterhand blir i så tjocka lager att man får 'våt filt' doften när evaporatorn av kylan fuktas upp igen.

En rejäl långkörning i varm sommarfuktig dag kan få mycket av det här att spolas bort och luktproblemen minskar - värst brukar vara vår och höst när luftfuktigheten inte är så hög ännu och evaporatorytorna bara blir fuktiga men inte så att det skvalar av kondens.

Även om man använder AC-rengöring (är ofta 'rakskum' som sugs in _efter_ kupefiltret och lägger sig som ett tjockt lager på evaporatorn som sakta 'smälter' och på så sätt får på regöringsmedlet på lamellerna) så är det bara en temporär åtgärd - bakterierna finns överallt i naturen och så småningon hittar tillbaka och växer till om miljön är gynnsam för dem. - Däremot kan ofta bytt kupefilter och läckorna kring denna minimerad fördröja återkomsten av lukten då välfiltrerad luft har mindre 'mat' för bakteriena som sitter på evaporatorn och tillväxten går långsammare.

en sak till - se till att dräneringen fungerar på evaporatorn så att kondensvattnet verkligen rinner ut - det kan bildas flera liter kondens i timmen vid varm fuktig väder med hyffsad fläktpådrag , detta kontrolleras också kort efter ev. AC-rengöring gjord så det kan ramla av en massa beläggningar som kan korka igen avloppet.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Min AC luktar blä nu. Hade bilen på service förra veckan, ska kolla om kupéfiltret skulle bytts ut då.
av UnleashFusion
hm.. nu när du säger detta.. hade service förra veckan men även före och efter servicen hade jag någorlunda "sur" lukt vid start av bilen(där AC går i full fläkt), är det den lukten som ni tänker er? ;o
Användarvisningsbild
av Erik Å
Håller med inlägget en bit upp, stänger man alltid av AC:n 5 minuter innan man är framme så hinner förångaren torka upp och problemet med tillväxt av mikroorganismer försvinner..
Problemet är bara att komma ihåg det :-)
av Desmodue
På förra bilen 2.4D 2010 så stängde jag av AC:n en kort stund innan precis som flera påtalat, ett par minuter bara och då blev det inte så fuktigt. Jag märkte det annars genom att rutan blev immig vid start och så svart unket men min servicekille är alltid jäkligt noggrann och missar inte byte av filter.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]