Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Du ska kolla felkoderna direkt i dosan med hjälp av den medföljande pinnen och knappen för att sen läsa av antalet blinkningar på dioden. Det är inte som på nyare bilar som har OBD2 kontakt där man måste ha kontakt och kabel kopplad till en dator med programvara eller en enhet som har detta inbyggt.
av rambo
Fick tummen ur och kolla detta och jag har en sån grej.. Och testa med tändningen avslagen. Men det var ingen lampa som börja att blinka. Hur länge måste man vänta innan man ser någon lampa blinka?. Vad skulle hända om jag har tändningen påslagen?..
Användarvisningsbild
av vetten
Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Nu när man fått koderna så är det bara att gå till listan och kolla kom bara ihåg att koderna bara pekar ut eventuella möjliga fel så att man får en fingervisning var man ska börja leta
av rambo
Ska testa detta när jag har fått laddat batteriet.. Och sen är det bara att hoppas på att jag kan få ordning på detta. Och jag tackar så jätte mycket för hjälpen som jag har fått. Men bilen är till salu ännu, den ligger på blocket färg: svart/vit
av ÄnnuEnVolvo440
Sitter själv i samma sits, srs-lampan lyser konstant. Det har den gjort sedan jag köpte bilen för 7-8 år sedan.

Men på årets besiktning var de "griniga". Jag fick höra att från den 1 februari 2012 så fick den inte lysa längre. jag ringde till återförsäljaren och fick prata med en av deras mekaniker. Mekanikern sa att han tyckte det var "lite löjligt" av bilprovningen att anmärka på detta då det inte är något som försämrar bilens egenskaper på något vis.

Att släcka denna SRS-lampan skulle kosta tusentalskronor. Och jag som precis som nya däck och nytt bromsok m.m

Jag hittade denna tråd och hoppades att det skulle funka att radera dessa felkoder. Men det går inte, jag kan bara läsa koderna.

De koder jag får är i hål nr 2(1-1-1) i hål 3(2-1-4) och i hål 7(2-1-2).

Någon som har tips och idéer hur man kan göra för att få SRS-lampan att slockna?

Jag läste i en tråd att bilskrotarna inte får sälja begagnade airbags samt att det kanske inte finns nya delar att köpa heller.

synd att behöva köra en tillsynes frisk volvo 445 till skrot.

Med denna bil har jag plockat många dyrare bilar vid rödljusen. Denna 2.0 l motorn är en riktig rödljuskung :D

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]