Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av loben
Hej
När man läser i trådar om direktstart utan tidur får man olika uppgifter. I nån har jag läst "direktstart har man alltid" och i någon att det krävs mjukvara från Volvo som kostar. Jag har beställt en xc70 utan tidur eftersom jag inte anser att jag har ngt behov av detta medan en direktstart kanske kunde vara användbar ibland.
Vad gäller egentligen ?

MVH / Loben
av Steff 99
Bor man där det aldrig är minusgrader eller aldrig parkerar ute under den kalla årstiden behöver man inget tidur.

Annars väljer man till tidur, att missa detta är som att köpa en TV utan fjärrkontroll
Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag vet är det så att direktstart fungerar alltid. Ska du då använda motorvärmaren får du knalla ut till bilen en stund innan du ska köra, starta värmaren, gå in igen och sen köra iväg efter lämplig tid, kanske 10-30 minuter beroende på hur kallt det är ute.

Jag har Volvo On Call i min 2012, och därmed möjligheten att starta värmaren, både direkt eller ställa tiduret, via telefonen. Värt varje krona, även i södra Sverige.
av Steff 99
Tyvärr så fungerar "Volvo On Call" inte överallt, speciellt norra Sverige är drabbat då Telenor som Volvo har avtal med har dålig mobiltäckning.
av sweborn
Tidur är meningsfullt om du åker bil samma tid varje dag (och inte låter den stå en dag för då lär värmaren tömma batteriet dagen efter :-) eller lämnar bilen i vissheten om när du skall använda den nästa gång och kommer ihåg att ställa in tiden.

Har tidur i min bil sedan 5 år och har aldrig använt det, däremot fjärrstyrning och direktstart har jag nytta av mest hela tiden när det är lite ruggigt ute. Så fundera om det är värt pengar för just hur du använder bilen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om man inte ska iväg en dag aktiverar man inte tiden den dagen. Även om man har en viss tid ställd måste man aktivera den manuellt varje dag.
Själv har jag den tid då jag åker till jobbet på morgonen inställd på en av tiderna som tiduret har. Dag/kväll före arbetsdag aktiverar jag värmaren, så startar den vid behov dagen efter. På dagen är det sällan jag använder värmaren. Bilen är inte lika kall då, som efter en natt, om det inte är ovanligt kallt på dagen.

Ja, det finns ställen i Skåne där Volvo On Call knappt har täckning, så jag kan tänka mig att det är mindre användbart i Norrland. Det går att köra via WiFi också, om man har tillgång till det där man är. Men har inte bilen täckning hjälper inte det.
Användarvisningsbild
av onkeltompa
Tråden tappade lite tempo.
Sista budet:

Har du inte tidur kan du inte påverka värmaren manuellt. Känner bilen att det finns behov av stöttning med värmaren för att komma upp i temp kommer styrningen fixa att motorn kommer upp i arbetstemp när du kör bilen.

Allt annat kostar pengar, tillval alltså.

Tom
av loben
Hej
Blev ju lite skilda bud här också om man kan köpa en bil utan tidur men ÄNDÅ ha möjligheten att gå ut och starta värmaren med hjälp av direktstart UTAN att starta bilen.
Ska ringa försäljaren i veckan och fråga(om han vet-min känsla är att just min bilförsäljare inte är så insatt i bilar). Bilen är ändringsbar en vecka till så jag kan ju ta tidur men det kommer aldrig att bli använt som ett tidur är tänkt utan bara för att komma åt direktstartfunktionen.

/ LOB
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]