Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IamEsse
Har så smått börjat titta på att byta till en ny V70 och funderar då på vilken motor som är lämpligast. Min nuvarande V70N är en 2.4T med automat och det känns härligt i magen när jag trycker ner gasen från 50/70 upp till 110.

Testade precis en V60 T4F automat och den var förstås fantastiskt rolig att köra men så fort jag kom ut på motorvägen så hände.. absolut ingenting. Full gas ger visserligen utslag på varvmätaren men någon fartkänsla är det inte tal om. Det känns nästan som att den inte hinner få i rätt växel för att kunna ge någon kraft - det är först efter någon sekund som det händer något att tala om.

Hur kan det vara en sådan stor skillnad, det skiljer väl ändå bara 20 hästkrafter mellan bilarna, och V70n är dessutom 10 år äldre samt tyngre.

Hade tidigare tillgång till en V70II 2.5FT och även den var rejält rolig att accelerera ut på en motorväg med.

Krävs det en T5 för att det inte skall kännas som ett nerköp? Hur är D3:an i jämförelse?
av IamEsse
Det bådar ju inte så bra inför Volvos downsizing...

En fråga till - V60n är onekligen betydligt hårdare satt än V70n, hur är det med en V70 med sportchassi i jämförelse?
av peetan
Har jobbat på volvo i 13 år och provkört alla varianter, å jag menar alla.
Olika chassiuppsättningar, motorer m.m.

Vad vill du veta??

Du nämnde d3 eller t5.
av IamEsse
Jag tänkte just på sportchassit på V70 - du sa att det inte var lika hårt satt som V60n men hur stor skillnad är det mellan den och det vanliga på V70n?
av peetan
Enligt mig så är den stor.
Jag tycker ju om hårdare sättning, men behöver utrymmet i v70.
Tycker att v60n är rappare i styrning och hårdare på vägen, och jag gillar det, men det är ju min åsikt.

Hade en audi a6 -08 med s-line innan v70n.
den går att jämföra med v60 chassit tycker jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
IamEsse skrev: och V70n är dessutom 10 år äldre samt tyngre.
Nej... Lättare och mycket lägre lägre luftmotstånd i V70n.
av peetan
VolvoB20 skrev:
IamEsse skrev: och V70n är dessutom 10 år äldre samt tyngre.
Nej... Lättare och mycket lägre lägre luftmotstånd i V70n.

Luftmotsåndet har jag ingen aning om, men gamla v70 2,4t är ca 50kg tyngre än v60 t4.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]