Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arvidk
Tror jeg har samme problem. 3-4 små "nervøse" rykninger ca. hvert 45 sekund, i hastigheter fra 105-120 km/t. Merker det best på slett vei. Har en 2,4 D MY10 original. Har hatt problemet i ett år, men verkstedet har ikke funnet noe feil. Jeg har også tenkt at det er et softwareproblem..
av linois
arvidk skrev:Tror jeg har samme problem. 3-4 små "nervøse" rykninger ca. hvert 45 sekund, i hastigheter fra 105-120 km/t. Merker det best på slett vei. Har en 2,4 D MY10 original. Har hatt problemet i ett år, men verkstedet har ikke funnet noe feil. Jeg har også tenkt at det er et softwareproblem..

Hej

Har du fått någon klarhet vad det kan vara för fel på din bil?

Mvh Mattias
av Supermontören
Precis samma problem med min XC70 D5 MY2010 (polestar)
Bilen har varit hos Volvo i 3 veckor där dom gjort följande

-kardan byte
-bytt alla spridare
-alla möjliga uppdateringar
-kört data tester på motor/växellåda
-satt på nya fälgar&däck ifall d skulle varit något fel på mina 2 uppsättningar av däck&fälg

Men fortfarande kvarstår problemet, gött me garanti när d gäller sådana saker.
Väntan börjar bli lång vilket e tråkigt, men hoppas på att dom löser d snart....hmm!

Hör gärna av er om någon hittar någon lösning.
Om inte annat så får d nog bli till att reklamera bilen, tråkigt bara eftersom annars e bilen helt "outstanding"
av Talgdank
Hej.
I mitt fall rörde det sig om reningen av dieselpartiklar.Ibland så skickar motorn på lite extra bränsle för att bränna de stora dieselpartiklarna till mindre och då kommer ett litet effektbortfall.Detta kan kännas i bilen.Detta görs bara när bilen är riktigt varm och rullar på lite högre hastighet med jämn gas.
Jag åkte med tekniska chefen på Skobes i nyköping och han kände mitt problem och kom med förklaringen.I mitt fall blir det mer sällan nu än när jag precis köpt den för jag kör nästan bara landsväg.
Beror ert problem på samma sak som för mig så bör det bli mer sällan ju mer landsväg ni rullar.Kör ni mycket i stan med mycket kallstarter och sedan kör på landsväg kommer de små rycken att komma ibland.
trevlig helg
mvh Fredrik.
av linois
Supermontören skrev:Precis samma problem med min XC70 D5 MY2010 (polestar)
Bilen har varit hos Volvo i 3 veckor där dom gjort följande

-kardan byte
-bytt alla spridare
-alla möjliga uppdateringar
-kört data tester på motor/växellåda
-satt på nya fälgar&däck ifall d skulle varit något fel på mina 2 uppsättningar av däck&fälg

Men fortfarande kvarstår problemet, gött me garanti när d gäller sådana saker.
Väntan börjar bli lång vilket e tråkigt, men hoppas på att dom löser d snart....hmm!

Hör gärna av er om någon hittar någon lösning.
Om inte annat så får d nog bli till att reklamera bilen, tråkigt bara eftersom annars e bilen helt "outstanding"
Hej

"Kul" att höra någon mer har samma problem.
På min byttes EGR ventilen, men det blev ingen skillnad.
Nu ska bilen in igen den 2/3 så hoppas verkligen att felet hittas. Garantin går ut den 10:e......

Jag återkommer med info.

Mvh Mattias
av Supermontören
Spelar ingen roll om garantin går ut när felet uppstod innan garantin upphörde, min e inne på sin fjärde vecka hos Volvo.
Undra när man får tbax "Pärlan" , måste va ett riktigt svårlöst fall!
av linois
Supermontören skrev:Spelar ingen roll om garantin går ut när felet uppstod innan garantin upphörde, min e inne på sin fjärde vecka hos Volvo.
Undra när man får tbax "Pärlan" , måste va ett riktigt svårlöst fall!

Lämnade in min bil idag för ännu en felsökning.....men inget fel hittades.
Meken jag brukar ha var tyvärr inte på plats idag utan en annan kikade på bilen. Kanske kollade han allt det som mina andra mekar redan kollat.

Börjar bli trött på det här.....ett fel som kommer var trettionde sekund borde väl inte vara så svårt...eller?...vad händer i motorn var trettionde sekund? Låter i mina öron som ett mjukvaruproblem, men jag är ingen tekniker.

:cry:
av Supermontören
Ja hur svårt kan d va?
Min blev inte klar denna veckan heller, nästa vecka blir d 5:e veckan Volvo har den undrar hur mycket pengar dom tänker lägga ner på bilen innan dom ger sig?
Märker här på forumet och även andra forum att d är bra många som har samma fel, undrar om vi inte skulle ta och vända oss till Torslanda direkt?
av Supermontören
Så nu på fredag är d dax igen att åka till Volvo för att kolla om problemet är löst.
Tvivlar dock starkt, me tanke på att en receptionist hade lämnat ett medelande på min euro-vice som löd"din bil är klar nu".
Känns som om verkstads-chefen försöker undvika att ta en diskution om vad som gjorts o vad problemet var me tanke på att d tog 5 veckor att lösa, har hela tiden haft en överenskommelse med honom att ringa mig personligen när något har bytts på bilen eller om problemet är löst, detta fungerade bra ända tills nu, förra gången påstod han att felet var både mina vinter o sommar däck som fick fram ryckningarna i bilen, men d visade sig snabbt att d inte var fallet när dom satte på en helt ny uppsättning av däck o fälg.
Antar att han inte har en aning om vad problemet är och att ryckningarna är kvar.
Ska bli jävligt intressant att konfrontera honom personligen o höra vad han har kommit fram till, vem vet kanske dom har löst problemet, om så e fallet då e d bara bocka o buga, men om inte då vet i fan.
Börjar fundera på om man skulle gå ut i media eller försöka prata me någon högre inom Volvo, har även funderat på ta kontakt me min advokat, kanske skulle lugna ned mig lite tills att jag varit där o fått ett svar på fredag.
Hoppas verkligen att problemet är löst denna gången.

Återkommer på fredag!
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]