Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hur mycket får man byta ut eller ändra på för att byta motor i en volvo 740 turbo-88 med b230et till en b230ft istället, jag har sett en del som har bytt
men vet inte hur dom gjort det är ju inte samma styrsystem på dom, mitt heter motronic 2,2 tror jag och det andra heter jetronic 2,4.
Allt sådant här är svårt att svara på då kanske inte så många hemmekar har gjort det. Ställ därför frågan direkt till Bilprovningen eftersom det är dom som utfärdar reglerna (eller Trafikverket?). Då måste dom kunna svara på sådana frågor också, hur och varför dom har bestänt som dom har gjort. Och dom är för övrigt ganska kommunickativa både per telefon, e-post och Frågor och Svar på deras hemsida.
[quote="Marlboroman"]Det enklaste är ju att ta en kabelhärvan från en 240 88 och nyare och skaffa ft-styrboxar. Bilprovningen har inga som helst invändningar mot bytet bara man sätter dit en motor i originalskick med rätt tillbehör.[/quote

Hur mycket av kabelhärvan måste man byta, måste man även byta till instrumenteringen hastighetsmätare mm då måste man väl även ha det nyare instrumentet, och sen har jag abs bromsar på den också jag vet inte om det är samma kabelhärva om det är det så har jag ett problem till det är fel abs givare och fel bakaxelgvare mm det kom ett annat abs system 88b.
Det enklaste är att inte byta ett dubb av härvan utan att sätta i 240-härvan "löst" för att slippa rota för mycket i kablaget. Visst kan man plocka ur motorhärvan och sätta i en 2,4-härva från en 740/940 men det är väldigt mycket jobb. Och eftersom man bara ändrar motorhärvan så behöver man inte byta instrumenthus och annat.
Marlboroman skrev:Det enklaste är att inte byta ett dubb av härvan utan att sätta i 240-härvan "löst" för att slippa rota för mycket i kablaget. Visst kan man plocka ur motorhärvan och sätta i en 2,4-härva från en 740/940 men det är väldigt mycket jobb. Och eftersom man bara ändrar motorhärvan så behöver man inte byta instrumenthus och annat.
Är kablarna till motor och boxarna separat dom går inte in i någon annan kabelhärva då, så man kan plocka det från en 240.
Marlboroman skrev:Motorhärvan i 240 är "lös" så att säga in inte nå speciellt invävd i den övriga härvan.
Måste man ha katalysator och lamda på den eller hur blir värderna, lamdan kanske man måste ha för att bilen ska gå som den ska. måste man typa om den med annan motor då.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]