Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mig stör det inte det minsta. Snarare tvärtom - trevligt att se något annat som omväxling. E-klass har ju ett gigantiskt tillbehörsprogram också. Volvo kan väl inte ens leverera flagghållare.
Mercorna kostar över 850.000kr/st och eftersom det är mina pengar de köps in för så vill jag ha hållbara argument för varför de behövs. "Omväxling förnöjer" eller "befälsbilar" duger inte.
Då är du en av de största fordonsägarna i Sverige ..Grattis :wink:

Förmodar att Polisen lyder under lagen om offentlig upphandling, då styrs de av de regler o lagar som finns där..så du behöver nog inte vara orolig Andreas, lagens långa arm gör inget som vi andra inte skulle göra.

Skatten är bara att betala o se glad ut, hur fördelningen görs kan vi bara önska att vi kunde påverka.
Vi får glädjas över att även Polisen får förmånen att åka ståndsmässigt.
Steff 99 skrev: Förmodar att Polisen lyder under lagen om offentlig upphandling, då styrs de av de regler o lagar som finns där..så du behöver nog inte vara orolig Andreas, lagens långa arm gör inget som vi andra inte skulle göra.
Om nu flaggfäste finns med på kravspec'en så vinner MB antagligen prismässigt mot RR, Bentley, etc. och andra som kan erbjuda detta från fabrik.
I Malmö vittnar taxi-åkarna om att MB har överlägset bäst service (dygnet-runt-service för taxi-bilar). Till skillnad från BMW som inte vill förknippas som taxi. Jag tror kvaliteten, servicetillgängligheten och storleken på bilen har gjort att man tagit in ett antal på prov. Dessutom är det viktigt av konkurrensskäl att inte bara ha Volvo som leverantör. Och som skrevs här tidigare - MB säljer dessa centralt och inte via någon lokal ÅF. Tummen upp för konkurrens 8)
Steff 99 skrev:Förmodar att Polisen lyder under lagen om offentlig upphandling, då styrs de av de regler o lagar som finns där..så du behöver nog inte vara orolig Andreas, lagens långa arm gör inget som vi andra inte skulle göra.
Min erfarenhet av LOU är inte alltid att det är så konkurrensneutralt som det kan verka. Om du som köpande myndighet bestämmer dig för att du vill ha en viss vara så hittar du helt enkelt en egenskap i den som inte finns hos konkurrenterna och så sätter du det som absolut krav i upphandlingen. (Så gjordes inom IT sidan iaf där jag var aktiv) Mercedes är säkert unik i nån slags öppningsvinkel i baksätet eller nåt sånt...

Det finns en hel del bilar som jag kan tycka borde utvärderas som (åtminstone på papperet) verkar lämpliga

Skoda Superb 4x4 170 TDI
Ford Mondeo
Audi A6 2.0TDiQ

osv. Alla med grundpris flera hundra tusen under Mercedes 350 CDI.
en målad xc70 i polis utförande kostar en bra slant över 500000:- så själva bilkostnaden är igentligen inte det dyra
by the way så kör polisen me preniumsound i sina nya 12or så nästa gång du hör att det poppas musik så är det inte säkert det är 740 gänget det kan lika bra vara harry haffa som är ute och luftar xc70in 8)

skodan och audin går bort dom behöver ett kantigt och stort bagage för där e fullt med prylar bla en stor lådhurts
även 170hk och audi 2,0 diesel klarar inte polisens senaste krav dom vill ha 200hk
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Serviceintervall v90 D4

Precis, min fundering är, om än kanske n[…]

värme problem

Kylsystemet är slutet så i normalt l&au[…]

Hej, jag verkar ha samma problem, så tä[…]