Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo 850 AWD
Hej
I somras åkte vi in på verkstaden med bilen, då den började att väsnas vid full rattutslag.
Verkstaden konstaterade att undre motorfästena var trasiga. För säkerhets skull kopplades även kardanaxeln ned.
Passade då på att balansera och fixa till CV knuterna (Limmades fast i splines) av en välrenommerad firma på västkusten.
När bilen sedan kom in på verkstaden igen och motorfästena fixades kopplades kardanaxeln på igen, man konstaterar att visco-kopplingen hade låst sig.
En begagnad koppling skaffas fram, monteras och det genomförs en provkörning.
Vibrationer i hastigheter över 80 - 90 km/h.

In på verkstaden igen. Verkstaden säker på att kardanen är felaktigt balanserad. Åker tillbaks till kardanaxel-firman som ombalanserar axeln och konstaterar att denna är OK.

Tillbaks till bilverkstaden, vibrationerna kvarstår.
Då måste det vara fel på viscon.
Jag beställer en ny från Volvo (leveranstid ~6 mnd) så den kom förra veckan.
Monterades igår. Resultatet var igen vibrationer, denna gången > 105 km/h, som mest mellan 110 - 125 km/h.
Nu menar bilverkstaden igen att det är fel på kardanaxeln.

Hjälp, vart kan felen vara?

Bästa hälsningar
Amme
Användarvisningsbild
av RaptorX
Ok balanserade hjul?, schyssta drivknutar/hjullager?
av Henke3
Det var säkert inga fel på din begagnade visco. den skall monteras korrekt mot medbringaren på slutväxeln, innefattar kastmätning av medbringaren. Sen skall medbringaren fram på viscon oxå kastmätas efter montering. sen skall viscon i sig kastmätas.
Efter detta balanserades din bil i fabriken i Gent då den byggdes, dels med en stålklamma med vikt på runt viscokopplingen, dels med skruvar av olika längd som håller bakre knuten till medbringaren.
Allt detta är säkert satt ur spel på din bil där allt har skruvats isär.
Instruktioner finns i VADIS/VIDA för hur du skall komma tillrätta med det.
Användarvisningsbild
av ketto
Henke3 skrev:Det var säkert inga fel på din begagnade visco. den skall monteras korrekt mot medbringaren på slutväxeln, innefattar kastmätning av medbringaren. Sen skall medbringaren fram på viscon oxå kastmätas efter montering. sen skall viscon i sig kastmätas.
Efter detta balanserades din bil i fabriken i Gent då den byggdes, dels med en stålklamma med vikt på runt viscokopplingen, dels med skruvar av olika längd som håller bakre knuten till medbringaren.
Allt detta är säkert satt ur spel på din bil där allt har skruvats isär.
Instruktioner finns i VADIS/VIDA för hur du skall komma tillrätta med det.
Hade den tanken ja me! Att allt ska balanseras när allt är på plats!

Och jag har kollat i VADIS med förut angående balansering av visco mm mm..

Fick underkänt på fästet för […]

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]