Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsolsson
hej

finns det någon maxvikt på lasten som man kan ha i skuffen på en V70N?
jag skall köra en massa mkt tunga lådor, men vill inte riskera att ngt brakar på för hög last.

100kg? 200kg? 300?

/lars
Användarvisningsbild
av wissel
Maxlasten ligger ju på 460 kg, sedan måste du minska din egen vikt, ev. passagerares vikt....MEN jag skulle aldrig i livet sätta in tunga lådor i min bil, dels kan ju luckorna paja, vet inte vad dom orkar hålla, dels hur säkra dessa lådor vid kollision ? Detta är vad jag skulle säga "elefanter i baksätet" :D
Men jag vet inte vilka regler som egentligen gäller med last inuti bilen, bara att det är så in i bängen farligt.
Freddie
av Rikhard
om det är så tungt skulle jag nog kört med släp.. hur som glöm ej lastsäkra 1ggr vikt fram och halva vikten i sidled.
av larsolsson
tack för infon.

Jag fick redan på att alla prylar som skulle hämtas låg snyggt o prydligt packade på en pall.
Tog släpvagn så att det bara var att lasta på med trucken, snabbt o enkelt. Det visade sig att allt hade visst en totalvikt på ca 520 kg. Det hade blivit många vändor det med bilen för att vara någorlunda säkerkörning.

/ lars
av Cedrix
wissel skrev:Maxlasten ligger ju på 460 kg, sedan måste du minska din egen vikt, ev. passagerares vikt..
Hur menar du? 450/470kg är maxlast i bilen (beroende på växellåda). Då är det vad man max får ha i bilen, förarens vikt är satt till 70kg, väger du mer får man räkna bort det på lasten, och väger man mindre får man utnyttja det till övrig last. Passagerare och ev. Kultryck räknas som last. Men var i bilen man placerar denna last finns inga direkta krav på, men jag skulle inte heller lasta så mycket på en punkt.

För övrigt tycker jag det är vansinne med många SUVar som har lastvikt på ca 300kg. Du får med andra ord inte sitta 5 st "vuxna" i dessa bilar om man ska vara helt laglig.
av Jonas_latt
Drar upp en gammal tråd.
Maxlast är alltså inräknad förare 70kg.
Hur är det med bensinen?
Är det inräknat fulltank?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jonas_latt skrev:Drar upp en gammal tråd.
Maxlast är alltså inräknad förare 70kg.
Hur är det med bensinen?
Är det inräknat fulltank?
Bensin ingår väl i tjänstevikt? Alltså räknas det inte in i last.

Och föraren räknas inte in i lasten enligt ovan. Du får alltså ha 460-470kg + soppa + förare så länge föraren väger under 70.
av Mikael G
Angående vikten som man får lasta så är ju den tjänstevikt minus totalvikt och således olika från bil till bil beroende på utrustning. Jag får t.ex. "bara" lasta 410 kg lagligt medans ex. min far får lasta in 520 kg om han av nån anledning skulle vilja göra det.
av oldtimersmc
Sånt här skall man inte skriva men...
Lastade en pall med knäcksten av 60cm storlek vägde 720kg i bilen och 3 st pallar på släpet (2160kg) dvs 2,9 ton+släpet ca 5.2 ton i tågvikt (har iof ABECDE men det hade nog inte vart till min fördel).
280 i pulls från hammarö till Kr-hamn...
Nästa lass gick med lastbil. Men snyggt som fan blev det när jag blev klar.

Hoppas att ni inte fick era moccakoppar i halsen nu.

Konklution :Bilen håller men körkortet kan ryka,

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]